Za ostatný rok sme zaznamenali celkom enormný nárast predaja a používania modelov na lietanie, ktoré sa označujú ako drony, multikoptéry alebo kvadrokoptéry. Doteraz bolo lietanie s modelmi skôr športom a vášňou pre modelárov, no príchodom dronov sa stáva lietanie s modelmi okrem športu aj zábavou. Ak doma parkujete dron, ktorý má navyše kameru a GPS, dajú sa s jeho pomocou robiť skutočne zaujímavé snímky a videá. Mnohé podujatia dnes využívajú práve drony na vyhotovenie prezentačných videí, ktoré by bez ich pomoci boli ťažko predstaviteľné. A výsledok vyzerá v mnohých prípadoch skvele.
Je tu však niekto, kto si povedal, že každá zábava predsa musí mať svoje pravidlá a tak ich vytvoril. Tým regulátorom je Dopravný úrad. Regulácia lietania s dronmi a vlastne všetkými modelmi lietadiel sa v zásade delí na dve kategórie, do ktorých spadajú všetky, pre väčšinu ľudí zaujímavé modely, a to podľa svojej hmotnosti. Prvou kategóriou sú lietadlá- hračky, ktoré predstavujú a združujú modely lietadiel s maximálnou vzletovou hmotnosťou nižšou alebo rovnou ako 0,5 kg, pričom zároveň musí ísť o hračku (za hračku máme považovať taký model, ktorý bol navrhnutý výlučne alebo čiastočne na hranie dieťaťa do veku 14 rokov).
Medzi najčastejšie predávané lietadlá – hračky by sme mohli zaradiť malé kvadrokoptéry, bývajú skutočne malé a väčšinou sa zmestia do dlane jednej ruky. Ich hmotnosť sa pohybuje na úrovni niekoľko gramov a spadajú presne do prvej regulovanej kategórie. Ak takýto model máte, tak Dopravný úrad určuje pre jeho let nasledovné podmienky:
Let s lietadlom- hračkou do 0,5 kg vrátane, možno vykonať:
- vo vzdialenosti nie väčšej ako 300 m od osoby, ktorá ovláda lietadlo- hračku,
- vo výške nie väčšej ako 30 m (100 ft) nad úrovňou zeme,
- vo vzdialenosti menšej ako 2 NM (3,7 km) od referenčného bodu neriadeného letiska (ARP), len na základe koordinácie letu s prevádzkovateľom daného letiska,
- mimo iných plôch, ako je letisko, ktoré sa používajú na vzlety a pristátia lietadiel iba dočasne alebo príležitostne alebo na vzlety a pristátia lietajúcich športových zariadení; to neplatí v prípade, ak vykonanie letu z danej plochy je koordinované s prevádzkovateľom danej plochy,
- v oblastiach s faunou citlivou na hluk z leteckej prevádzky len so súhlasom orgánu ochrany prírody,
- v minimálnej horizontálnej vzdialenosti rovnej dvojnásobku výšky letu od akejkoľvek osoby, stavby, plavidla alebo vozidla s výnimkou minimálnej bezpečnej vzdialenosti od osoby, ktorá ovláda alebo vypúšťa lietadlo- hračku a určeného obslužného personálu počas vzletu a pristátia,
- tak, aby neboli prelietavané oblasti urbanistických koncentrácií, zhromaždiská ľudí na voľnom priestranstve, stavby, ochranné pásma alebo územia.
Najmä posledná podmienka určená na let aj tých najmenších modelov býva často porušovaná, pretože lety bývajú práve na športových a kultúrnych akciách, kde zaznamenávajú priebeh akcie, robia z nej zaujímavé snímky alebo sú iba príjemným spestrením pre divákov.
Prejdime si ešte druhú kategóriu, kde spadajú modely lietadiel, ktorých vzletová hmotnosť je nižšia ako 20 kg a zároveň nie sú v prvej skupine, teda nepatri medzi lietadlá- hračky. Máme teda skupinu dronov, ktoré sa pohybujú v rozmedzí od 0,51 kg až do 19,99 kg. Keď už existuje regulácia aj tých najmenších modelov, je iba logické, že Dopravný úrad si nenechal ujsť príležitosť a určil podmienky rovnako pre tie najväčšie a najťažšie drony. Pozrel som sa na väčšinu slovenských e-shopov a nenatrafil som na model dronu, ktorý by mal viac ako 20 kg. Nad touto hranicou sa pohybujú už modely lietadiel používané na športové alebo rekreačné modelárstvo.
Let s modelom lietadla do 20 kg, ktorý ale nie je lietadlom- hračkou, možno vykonať:
- za meteorologických podmienok na let za viditeľnosti v neriadenom vzdušnom priestore triedy G od zeme vo výške nie väčšej ako 120 m (400 ft) nad úrovňou zeme vo vzdialenosti nie väčšej ako 1 000 m od osoby, ktorá ovláda model lietadla s maximálnou vzletovou hmotnosťou nižšou ako 20 kg a ktorý nie je lietadlom- hračkou,
- mimo určených horizontálnych a vertikálnych hraníc zakázaného, aktivovaného obmedzeného, prechodne vyčleneného a prechodne rezervovaného vzdušného priestoru,
- v oblasti s faunou citlivou na hluk z leteckej prevádzky len so súhlasom orgánu ochrany prírody,
- vo vzdialenosti a výške väčšej ako 50 m (150 ft) od akejkoľvek osoby, stavby, plavidla alebo vozidla s výnimkou minimálnej bezpečnej vzdialenosti od osoby, ktorá́ ovláda model lietadla s maximálnou vzletovou hmotnosťou nižšou ako 20 kg, a určeného obslužného personálu počas vzletu a pristátia,
- tak, aby neboli prelietavané husto osídlené oblasti miest, obcí, zón alebo urbanistických koncentrácií, zhromaždiská ľudí na voľnom priestranstve, stavby, ochranné pásma alebo územia,
- mimo okrsku neriadeného letiska; to neplatí v prípade, ak vykonanie letu v okrsku daného letiska je koordinované s prevádzkovateľom daného letiska,
- mimo iných plôch, ako je letisko, ktoré sa používajú na vzlety a pristátia lietadiel iba dočasne alebo príležitostne alebo na vzlety a pristátia lietajúcich športových zariadení; to neplatí v prípade, ak vykonanie letu z danej plochy je koordinované s prevádzkovateľom danej plochy.
Väčšina majiteľov dronov, nech už sú tieto modely akejkoľvek veľkosti a hmotnosti sa zrejme týmito pravidlami trápiť nebude a ani sa ich nebudú učiť naspamäť. Situácia a aj prísnejšia regulácia a najmä kontrola sa zmení v okamihu, ak nastane vážny incident a dron by niekoho zranil alebo nasnímal zakázanú oblasť. Do tohto momentu tu síce reguláciu máme, avšak predstavitelia Dopravného úradu rozhodne nechodia po ulici a nevyhľadávajú podujatia, aby kontrolovali každý lietajúci dron. Potešujúce však je, že Dopravný úrad nechal mimo akejkoľvek regulácie šarkany. Ak ich teda idete s deťmi na lúku púšťať, môžete to robiť slobodne a kde chcete, aspoň zatiaľ.
Dík za článok o dronoch, ale bolo by fajn, keby sa tam vysvetlili aj poplatky. Doteraz neviem – ak si natočím video a dám ho na Youtube (teda potenciálne môžem získať nejaké peniaze za videnia), tak musím mať povolenie na vykonávanie leteckých prác? Povedzme si na rovinu, z Youtube videa bežne človek získa pár drobných (obvykle nič, občas jednotky až desiatky euro), Letecký úrad ale chce poplatok 600 euro a povolenie platí 1 rok, potom sa musí opäť platiť…
Ten poplatok aj tak nikto nebude platit…zato aby som si aj na vlastnon pozemku mohol pustat drona…
keď máš dostatočne veľký pozemok tak absolútne súhlasím len si treba uvedomiť to že keď vzlietneš zo svojej trebárs záhrady tak zaletieť k susedom nie je problém a to už ťažko obhájiš že si lietal na svojom keď videli stroj vedľa
Tak hlavne ja by som si dron určený len na filmovanie vlastného pozemku nekupoval, ale ktovie, možno je Adam na tom lepšie a vlastní toho viac, čo by stálo za filmovanie ;-)
Nie som si isty, ci sa vzdusny priestor da povazovat za tvoj vlastny pozemok. Len tak zbezne som si prebehol z143/1998, a nenasiel som tam nic o tom, do akej vysky je to “tvoj” vzdusny priestor (kde si mozes robit v podstate co chces), a od akej vysky to podlieha regulaciam…
No tak urcite nepojdem do takej vysky kde lietaju male lietadla….ale tak ked trochu pojdem nad strechu svojho domu tak to by malo byt v poriadku…
Ja ti rozumiem, len vravim ze zakon 143/1998 neohranicuje vzdusny priestor zospodu, iba zhora:
Podľa tohto zákona sa rozumie:
vzdušným priestorom Slovenskej republiky vzdušný priestor nad územím Slovenskej republiky do výšky, v ktorej možno vykonávať leteckú prevádzku
Je tam len DO akej vysky, nie OD akej vysky…
600 eur prvý rok, predĺženie o ďalší rok 360 eur .. pokuta je do výšky 330 eur, neviem, čo sa oplatí viac
Presne pre toto filmujem bez povolenia a pokutu mam v zmluve. Hradi ju najimatel. Zatial ma nechytili :)
Ako je to s dronmi ktoré majú kameru??? Niekde som čítal že ich treba registrovať.
áno treba a je to dosť podstatná informácia ktorá tam chýba. v skratke ide o to že pokiaľ chceš natáčať alebo fotiť zo vzduchu tak automaticky robíš vzdušné práce a na tie potrebuješ povolenie teda zaregistrovať stroj cca 600€ a potom každý rok obnova registrácie. A to je presne to na čo sa môže väčšina ľudí čo lieta alebo sa bojí svojho súkromia sťažovať. len pre zaujímavosť presne tieto podmienky treba splniť aj pri modeli/lietadle nad 20kg
Nezmysel. Pokial natacas/fotis len pre seba, ziadne “vzdusne prace” nerobis, a nepotrebujes na to ziadne extra povolenie.
Citujem http://letectvo.nsat.sk : Ak je akékoľvek lietadlo (aj UAV) využívané za účelom leteckej
fotografie (fotografovanie, filmovanie a iné zaznamenávanie z paluby
lietadla), je to výkon leteckých prác
(§ 44 leteckého zákona), ktoré podlieha aj vydaniu povolenia
Ministerstvom obrany SR v súlade s §63 a § 64 zákona NR SR 215/2004 Z.z.
o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých
zákonov.
A ja ti teraz zacitujem ten § 44 zo zakona 143/1998 “o civilnom letectve”, aby sme vedeli co je “letecka praca” podla uvedeneho zakona:
§ 44 Letecké práce
(1) Letecké práce sú za odplatu vykonávané letecké činnosti v poľnohospodárstve, lesnom a vodnom hospodárstve, stavebníctve, zdravotníctve, na reklamu, na fotografovanie, na prieskum, ako vyhliadkové lety a podobne.
(2) Letecké práce možno vykonávať len na základe povolenia vydaného Dopravným úradom. Dopravný úrad v povolení určí rozsah a podmienky na vykonávanie leteckých prác.
Co na slovach “za odplatu” nechapes?
tak mysli si čo chceš ja ti pokutu za to nedám ale pokiaľ lietaš s kamerou a niekto kompetentný ťa pristaví dá ti alebo nedá pokutu poinformuj či prešlo “za odplatu”
Myšlienka článku je fajn ale chýba mi tam dosť veľa detailov čo už boli aj v komentároch spomenuté ako natáčanie ako letecké práce (registrácia, povolenie … ) potom rušenie frekvencií nakoľko asi len malé množstvo nadšencov používa stroje ktoré sú z EU distribúcie a teda schválené na použitie u nás. No a potom FPV ktoré je svojím spôsobom u nás úplne zakázané min pre pilota stroja ktorý musí mať neustáli očný kontakt so strojom samozrejme tu platí prvé spomenuté musí byť registrovaný lebo má kameru.
Clanok bude mat pokracovanie, v nedelu prinesieme 2.cast v ktorej zodpovieme dalsie komentare a otazky pod clankom :-)
Mali by ste to premenovať na “Drony, časť prvá” a v tej druhej časti už spomenúť ďalšie podstatné veci, na ktoré ste pozabudli :)
A neviem či sa mi to len zdá, ale autor si zo vzletovej hmotnosti a hmotnosti drona zrejme spravil synonymum:
“Pozrel som sa na väčšinu slovenských e-shopov a nenatrafil som na model dronu, ktorý by mal viac ako 20 kg.”