Cestovanie prostredníctvom SMS lístkov je dnes úplným štandardom v niektorých väčších slovenských mestách ako Bratislava, Košice, Prešov, Žilina či dokonca pri vybraných vlakových spojeniach Železničnej spoločnosti Slovensko. Technológia v prípade MHD je vo všetkých uvedených mestách podobná.
Cestujúci musí len zaslať prázdnu SMS na konkrétne číslo prevádzkovateľa danej služby. Spoplatnenou spätnou SMS následne obdrží zakúpený lístok s časom či dátumom platnosti a tiež špeciálnym kódom pre overenie. Túto situáciu však začali zneužívať niektorí cestujúci pomocou špeciálnej mobilnej aplikácie.
Zdieľanie na Facebooku a špeciálna mobilná aplikácia
Pokiaľ si zakúpite napríklad hodinový SMS lístok a cestujete s ním len 40 minút, práve zvyšných 20 minút stále platného SMS lístka sa pokúsili niektorí cestujúci zneužiť. Obísť technológiu SMS lístkov pritom nebolo zložité ani pre nenáročného používateľa. Cestujúci zdieľali text spätnej SMS správy so stále platným SMS lístkom do vybranej skupiny na Facebooku. Odtiaľ bolo potrebné skopírovať text do špeciálnej mobilnej aplikácie. Tá následne zašle falošnú SMS s fiktívnym číslom prevádzkovateľa SMS brány Dopravného podniku spolu s dátumom, časom a špecifickým kódom SMS lístka.

Problematické dokazovanie originality
Práve dokázanie falzifikátu SMS lístka je aktuálne mierne problematické. Revízor je pri kontrole SMS lístka povinný skontrolovať platnosť SMS lístka, špecifický kód a tiež číslo SMS brány prevádzkovateľa SMS lístkov. V prípade preposlaného lístka z iného telefónu, prepísanej správy či inej úpravy SMS lístka (napríklad preposlaním snímku obrazovky) je SMS lístok neplatný. Cestujúcemu je uložená pokuta za neplatný cestovný lístok v hodnote 50 - 70 eur. V prípade falošného lístka prostredníctvom špeciálnej mobilnej aplikácie sa však SMS správa javí na prvý pohľad ako originál odoslaný prostredníctvom oficiálnej SMS brány poskytovateľa služby.
"Cestujúci je povinný už pri nástupe do vozidla mať potvrdenie o prijatí platného SMS cestovného lístka na mobile. SMS cestovný lístok je neplatný, ak: uplynula doba jeho platnosti, nebol zaslaný priamo zmluvným distribútorom SMS cestovných lístkov, bol akokoľvek upravovaný alebo preposlaný z iného ako originálneho zdroja zabezpečovateľa služby, nie je možné overiť si jeho platnosť z dôvodov na strane cestujúceho." - úryvok z prepravného poriadku DPMK a.s.
Na problém upozornila televízia TA3 a to v prípade SMS lístkov pre Dopravný podnik Bratislava. Istá cestujúca dokonca cestovala dva mesiace prostredníctvom falošných SMS lístkov. V prípade kontroly ukázala svoj falošný SMS lístok aj príslušnému zamestnancovi dopravného podniku. Pokutu nedostala a jej falošný lístok bol akceptovaný.
Hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava upozorňuje cestujúcich, že Dopravný podnik disponuje technickými možnosťami pre overenie falošného či skopírovaného SMS lístka. Priamo o aké technické možnosti ide neuviedla.
Upozornenie: Článok neslúži ako návod pre vytvorenie falošného SMS lístka.
Zdroj: TA3
podla kodu si snad vedia zistit na ake cislo bol listok zaslany, potom na to cislo zavolam a ked tel nezvoni … ooops asi daco je v
Preco by nejaky revizor mal mat moznost zistit si moje tel cislo?
lebo napr. suhlasis s podmienkami sluzby a toto moze byt obsahom tvojho suhlasu… ale realita bude asi taka ze revizori nemaju cas na “prezvananie” a kontroluju asi iba cas platnosti listka – necudujem sa im, celkom nedotiahnuta sluzba
Pokiaľ to je v podmienkach tak ok. Ale ako píšeš.. pochybujem že na to budú mať čas a hlavne pokiaľ takých ľudí bude čoraz viac a bude v buse polovica takých čo má sms lístok tak by to trvalo fakt dlho. Ich hlavne zaujímajú takí čo nemajú lístok vôbec.
Presne tak, revizori nie su technicke typy, ale ako vravim ked zadaju kod listka, system im vyhodi mobilne cislo platitela a ked chcu mat 100% istotu ze to nie je sfalsovane staci predsa prezvonit ci nie????
Dam letovy rezim pocas kontroly a aj s prezvananim maju smolu.
Tak zaplatis potkutu s tvojim mudrym napadom, lebo je jeasne ze nieco tajis
to az teraz na to prisli ?:D takto jazdime partia min 2-3 roky, revizori min v kosiciach nikdy nekontroluju kody – a dalsia vec, ak ho aj skontroluju, ten ich mini tablet im len ukaze na zaklade kodu, ze ten kod je platny a cas od kedy – do kedy je platny, ja to mam v telefone urobene tak, ze ten kto mi preposiela listok, tak si ho nachvilu premenujem v kontaktoch na cislo z ktoreho prichadza original sms a tym v telefone vidiet ze sms mi prisla z cisla 1181 a je to :D
inak – ak si platim 90 min listok a precestujem 65 min preco by ho nemohol niekto vyuzit dalsich 25 mi ? ak stiknem listok v oznacovaci, mozem ho predsa niekomu na zastavke pri vystupovani dat do ruky a nech cestuje ten ktory prave nastupuje do toho isteho busu..bezne to tak robim
My sme listky davali s manzelkou do dvierok automatu odkial vydavalo listky. Ak niekto kupil listok tak mal dva, a svoj nemusel vobec stiknut, alebo neskor.
Neviem ako to revizor zisti… Prezvonit moze, ale ak clovek vyuziva datovu kartu, z ktorej sa daju odosielat a prijimat sms, tak taku kartu neprezvoni, jedine ze sms posle. A typ karty hlas/data on uz nezisti… A ja ako vlastnik data sim karty to cislo ani nepoznam lebo ho nepotrebuejm vediet. Vie ho iba obalka a zmluva v sufliku doma :)
Urcite budu volat ludom na fon, zbytocnost. Jednoducho sa to nebude kontrolovat