MojAndroid

K zmenám, ktoré nám prináša Európska únia prináša v online nakupovaní máme pre vás pripravený ďalší článok.

Zvyšovanie ceny na základe záujmu

Celkom zvláštny systém, ktorý sa objavil už aj u nás, počíta s využívaním záujmu zákazníka. Ten, najmä pri drahších veciach dlhšie pozerá ponuky, sleduje zmenu ceny cez vyhľadávače a má uloženú stránku s daným produktom, kam sa vracia. Samotný predajca toto správanie vie dnes bez väčšej námahy identifikovať, a tak po určitom čase zvýši cenu. Je to však umelé a cielené správanie daného obchodníka a jeho e-shopu, so zámerom vyvolať nátlak na zákazníka. Iste, ten si vie vybrať iný obchod. Avšak príbeh pokračuje tak, že pre neho konkrétne sa zvýrazní pri ďalšej návšteve zľava. Tá upravuje už navýšenú cenu smerom nadol, a to aj mierne pod už pred tým nastavenú hladinu, ktorú zákazník sledoval. Cieľom je samozrejme vyvolať tlak, aby človek nákup urobil, pretože je tu obava, že cena pôjde opäť hore. Zľava je, samozrejme, časovo obmedzená.

Nový sankčný mechanizmus má vychádzať z obratu obchodníka

Nová Smernica zasahuje aj do tohto správania. A to tým, že pre online obchodníka určuje povinnosť pri každej zmene ceny, ktorá je zmenená na základe správania sa konkrétneho zákazníka, to jasne zákazníkovi oznámiť. Čiže nami popisovaná situácia, ako modelový prípad by potom musela vyzerať tak, že okrem novej ceny a novej zľavy, musím vidieť aj informáciu, že sa tak stalo na základe môjho záujmu a správania sa na danom webe. V praxi to bude celom oriešok, ako takéto správanie bude obchodník správne označovať a zákazníka aj upozorňovať.

Celá Smernica predpokladá však nový sankčný mechanizmus, ktorý má vychádzať z obratu obchodníka. Aj tým má byť zabezpečované vynútenie dodržiavania nových pravidiel, pretože pokuta do 4 % celkového obratu je výstrahou. Ak je obchodník iba v jednom členskom štáte, pokuta sa počíta z obratu v tomto jednom štáte. Ak má však svoje aktivity rozdelené do viacerých členských krajín EÚ, tak 4 % z obratu budú znamenať, že sa spočíta obrat za všetky členské štáty EÚ, kde tento obchodník pôsobí. A to už môže za jedno porušenie povinnosti môže byť citeľné. Samozrejmosťou by malo byť preskúmanie závažnosti porušenia.

Zákaz predpredaja vstupeniek

Celkom výrazný zásah sa orientuje na oblasť online podnikania, ktorá u nás nemá až také negatívne následky. A tým je online predpredaj vstupeniek na rôzne akcie. Bežne sa zverejní predpredaj, kde je však za niekoľko minút celý objem vstupeniek predaný za uvedenú cenu. Následne sa však na ďalších webových stránkach objaví identická vstupenka, už navýšená o určitú sumu. Čiže prvotný predpredaj využil veľký obchodník cez automatického robota, aby vykúpil všetko a následne zarobil na zvýšenej cene. Smernica tak prichádza s úplným zákazom takéhoto správania, a to bez výnimky. Sľubuje si od toho reálny dosah bežného zákazníka na kúpu vstupenky v predpredaji za nižšiu cenu bez toho, že ho o túto možnosť pripraví robot v pozadí.

Ešte zopakujeme dôležité termíny:

  • 28. máj 2022 je posledný možný dátum, od ktorého aj u nás musia nové pravidlá platiť, musia teda byť už zavedené do praxe
  • 28. november 2021 aj u nás musia už všetci vedieť o finálnej podobe slovenských pravidiel vychádzajúcich zo Smernice. Do 28. mája 2022 sa na ne majú čas pripraviť najmä technicky.
5.2.2020

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+