MojAndroid

Na Slovensku máme možnosť využívať tie najmodernejšie technológie. Digitálna gramotnosť obyvateľov Slovenska nie je taká dobrá, ako by sme očakávali. Existujú krajiny, ktoré ani zďaleka nemajú prístup k technológiám, ktoré používame na Slovensku, no digitálna gramotnosť ich obyvateľov je na vyššej úrovni. Kde je problém? Na to, aby bolo obyvateľstvo stotožnené s modernými technológiami, je potrebné venovať sa hlavne deťom.

Deti to nemá kto naučiť

Prieskum digitálnej gramotnosti ukázal, že deti na Slovensku vedia využívať technológie na hranie hier alebo četovanie. Avšak horšie je to s vytváraním dokumentov, tabuliek či prezentácií. Len 4 z 10 detí vedia vytvoriť tabuľku. Deti zo sociálne slabších domácností sú na tom ešte horšie. To isté platí aj pre rómske deti.

Z prieskumu vyplynulo niekoľko zaujímavých faktov:

  • Len 45 % detí z chudobných domácností si vie vyhľadať informácie pre školský projekt
  • Iba 2 z 10 rómskych detí zvláda dobre tie najmenej sofistikované úlohy
  • 41 % detí z chudobných domácností nezvláda IT preto, lebo k nim nemá psírtup
  • Každé piate dieťa z chudobnej domácnosti tvrdí, že IT nezvláda aj preto, lebo ho to nemá kto naučiť
  • Čím horší prospech, tým slabšie digitálne zručnosti

Prieskum, ktorý si nechal vypracovať Nadačný fond Telekom pri Nadácii Pontis ukázal, že čím je technológia náročnejšia, tým viac detí s ňou má problémy. Ešte väčšia je priepasť v znalostiach detí z chudobnejších domácností. Viac, ako polovica z nich má problémy vyhľadať si informácie pre domácu úlohu.

“V Telekome si uvedomujeme zodpovednosť za kvalitu života všetkých generácií. Je pre nás prirodzené pozerať sa do budúcnosti a hľadať efektívne a inovatívne riešenia. Jedným zo spôsobov, ako vieme prispieť, je digitalizácia cez nové technológie. Aby sme však vedeli, kde a koho tlačí topánka, potrebujeme vedieť, ako na tom na Slovensku dnes sme. Aj preto sme si nechaliv ypracovať tento prieskum”

Dušan Švalek, riaditeľ pre Slovensko Slovak Telekomu.

Problém majú hlavne deti z chudobných domácností a rómske deti

Najväčší problém s digitálnou gramotnosťou majú deti z chudobných domácností. Rozdiely však vidno na úrovni celej populácie Slovenska. Deti zo sociálne znevýhodneného prostredia nemajú takú možnosť zlepšovať sa, akú majú ostatné deti, pokiaľ nemajú prístup k IT technológiám.

Napríklad prístup k smartfónu je úplne bežný pre 95 percent detí z celej vzorky, medzi rómskymi je to len 55 %. Zariadenia ako tlačiarne či skenery sú skôr raritou. Problémom nie je len nedostatok technológií, ale aj samotný vzdelávací systém. Deti síce majú v škole informatiku, no učivo je pre nich zložité, zaostávajú a nemá im kto pomôcť. Ani rodičia to často sami nezvládajú.

Budúcnosť INAK – Možné riešenie?

Na priepasť v digitálnych znalostiach detí zo sociálne znevýhodnených prostredí reaguje program nadácie Pontis. Budúcnosť INAK sa dostane do regiónov, kde to je potrebné. Za úlohu má pomôcť práve tým deťom, ktorým pomôcť treba. Zameria sa na deti vo veku od 11 do 15 rokov. Podstatou tohto programu je poskytnúť deťom príjemné zázemie, bezproblémový prístup k IT a posilniť ich digitálne zručnosti, tvorivosť a podnikavosť.

“V rámci 3-ročného programu budú deti pracovať pod dohľadom mentorov na vlastnom nápade, ktorý rieši sociálny problém v ich okolí. Celý program je vedený hravo a neformálne. Deti zažijú kopec zábavy, spoznajú ďalších skvelých ľudí nielen medzi svojimi rovesníkmi, dostanú sa blízko k špičkovým technológiám a navyše sa naučia veľa nových vecí spôsobom, ktorý ich bude baviť.”

Martina Kolesárová, programová riaditeľka Nadácie Pontis

Zdroj: tlačová správa

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+