Operátor O2 ešte 25. mája spustil iniciatívu Zdieľaj s rozumom, ktorej cieľom bolo varovať ľudí, že hoaxy a dezinformácie majú potenciál ublížiť im, ako aj ich blízkym. Kampaň bola spustená deepfake videom.
Pomocou tejto technológie boli do úst moderátorky Zlatice Švajdovej Puškárovej vložené slová a výroky, ktoré sama nikdy nepovedala. Jej tvár sa postupne mení na tvár influencerky Kristíny Tormovej, ktorá vysvetľuje, že informácie dostupné na internete, nemusia byť vždy pravdivé.
Takmer 2-miliónový zásah
Názorná ukážka technológie, ktorá dokáže vytvára vierohodné podvrhy Slovenskom podľa všetkého značne zarezonovala. Operátor totiž prezradil, že deepfake video sa stalo najúspešnejším príspevkom na všetkých sociálnych sieťach O2 v celej jeho histórii. Dostalo sa takmer k dvom miliónom používateľov známej sociálnej siete.
„Toto deepfake video sa medzičasom stalo najúspešnejším príspevkom na všetkých sociálnych sieťach O2 v celej jeho histórii. Len na Facebooku malo toto video zásah viac ako 1,7 mil., pričom organický zásah tvoril viac ako 1,5 mil. používateľov. Najviac nás teší to, že video sa teší vysokej miere pozretia, do konca ho dopozeralo až 18 % všetkých zasiahnutých ľudí, čo je viac ako 300 tisíc pozretí,“ hovorí Lucia Petrášová, šéfka komunikácie a značky O2 Slovakia.
Posilnenie mediálnej gramotnosti
Kampaň na seba pritiahla veľkú pozornosť a podporila rozvoj mediálnej gramotnosti. Web datujzodpovedne.sk navštívilo viac ako 100 000 ľudí a samotný kvíz si spustilo takmer 43 000 návštevníkov, ktorí sa utvrdili v tom, že nie všetko čo sa na internete objaví je skutočne pravda.
„To znamená, že viac ako tretina návštev webu viedla k spusteniu kvízu, čo je veľmi pekný výsledok. Priemerné skóre dosiahnuté v kvíze bolo 9,5 z 12 a rozdali sme viac ako 11 000 kódov na neobmedzené dáta. Ešte dôležitejší je však pre nás fakt, že sme mali možnosť otvorene hovoriť o potrebe mediálnej gramotnosti a overovania informácií. Najdôležitejším výsledkom tejto kampane by bolo to, keby sme v našom informačnom priestore zaznamenali pokles miery dezinformácií a dosiahli to, aby ľudia začali myslieť kritickejšie a dôsledne si overovali fakty. Tomuto sa snažia pomôcť aj projekty, ktorým sme udelili grant Férovej nadácie v rámci výzvy Vráťme spolu rozum na internet,“ dodáva Lucia Petrášová.
Vy neveríte vlastným očiam a ušiam, že rúška a vakcína nie sú riešením ??? To ste teda pekný konšpirátori a hoaxeri. Nie ako pravdovravné masmedia a politici