MojAndroid

Operátor O2 ešte 25. mája spustil iniciatívu Zdieľaj s rozumom, ktorej cieľom bolo varovať ľudí, že hoaxy a dezinformácie majú potenciál ublížiť im, ako aj ich blízkym. Kampaň bola spustená deepfake videom.

Pomocou tejto technológie boli do úst moderátorky Zlatice Švajdovej Puškárovej vložené slová a výroky, ktoré sama nikdy nepovedala. Jej tvár sa postupne mení na tvár influencerky Kristíny Tormovej, ktorá vysvetľuje, že informácie dostupné na internete, nemusia byť vždy pravdivé.

Takmer 2-miliónový zásah

Názorná ukážka technológie, ktorá dokáže vytvára vierohodné podvrhy Slovenskom podľa všetkého značne zarezonovala. Operátor totiž prezradil, že deepfake video sa stalo najúspešnejším príspevkom na všetkých sociálnych sieťach O2 v celej jeho histórii. Dostalo sa takmer k dvom miliónom používateľov známej sociálnej siete.

„Toto deepfake video sa medzičasom stalo najúspešnejším príspevkom na všetkých sociálnych sieťach O2 v celej jeho histórii. Len na Facebooku malo toto video zásah viac ako 1,7 mil., pričom organický zásah tvoril viac ako 1,5 mil. používateľov. Najviac nás teší to, že video sa teší vysokej miere pozretia, do konca ho dopozeralo až 18 % všetkých zasiahnutých ľudí, čo je viac ako 300 tisíc pozretí,“ hovorí Lucia Petrášová, šéfka komunikácie a značky O2 Slovakia.

Posilnenie mediálnej gramotnosti

Kampaň na seba pritiahla veľkú pozornosť a podporila rozvoj mediálnej gramotnosti. Web datujzodpovedne.sk navštívilo viac ako 100 000 ľudí a samotný kvíz si spustilo takmer 43 000 návštevníkov, ktorí sa utvrdili v tom, že nie všetko čo sa na internete objaví je skutočne pravda.

„To znamená, že viac ako tretina návštev webu viedla k spusteniu kvízu, čo je veľmi pekný výsledok. Priemerné skóre dosiahnuté v kvíze bolo 9,5 z 12 a rozdali sme viac ako 11 000 kódov na neobmedzené dáta. Ešte dôležitejší je však pre nás fakt, že sme mali možnosť otvorene hovoriť o potrebe mediálnej gramotnosti a overovania informácií. Najdôležitejším výsledkom tejto kampane by bolo to, keby sme v našom informačnom priestore zaznamenali pokles miery dezinformácií a dosiahli to, aby ľudia začali myslieť kritickejšie a dôsledne si overovali fakty. Tomuto sa snažia pomôcť aj projekty, ktorým sme udelili grant Férovej nadácie v rámci výzvy Vráťme spolu rozum na internet,“ dodáva Lucia Petrášová.

Náš tip
Facebook vás potrestá za šírenie dezinformácií
9.9.2021

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+