MojAndroid

Smartfón je pre mnohých asi jediné zariadenie, ktoré naozaj používajú 365 dní do roka. Niet sa čo diviť, že sa stanú nehody ako pády na displej. A stále to je spotrebná elektronika, takže aj ten najpopulárnejší model môže jednoducho umrieť, lebo ste mali smolu na chybný kus.

Oprava vášho smartfónu môže byť stresujúca, no správnou prípravou si ušetríte čas, nervy a možno aj peniaze. Pred tým, než zveríte svoj pokazený Android do servisu, je dôležité vykonať niekoľko krokov.

Do dvoch rokov

V prvom rade skontrolujte, či sa na daný smartfón vzťahuje záruka. Na Slovensku to je štandardne 24 mesiacov (pre právnické osoby 12). V takom prípade mobil jednoducho odnesiete predajcovi a vybavené.

Samozrejme, to sa vzťahuje len na škody nezapríčinené bežným používaním. Mechanické poškodenie alebo poškodenie z nejakého druhu nedbanlivosti u predajcu neprejde. S rozbitým displejom sa teda neunúvaj.

Výnimkou sú doplnkové služby ako napríklad poistenie proti krádeži, strate a mechanickému poškodeniu. Pri prémiových mobiloch sa často oplatí priplatiť si nejakú tu stovku navyše a nebáť sa, že smartfón za 1200 – 1600 eur po pol roku nechtiac padne presne na displej a výmena bude stáť 3-krát toľko, čo spomínané poistenie.

Iné poruchy, ako nevšedne rýchle vybíjanie, blikanie displeja alebo zmena jeho farebného podania, zamŕzanie systému alebo nemožnosť pripojiť sa na Wi-Fi a podobne, to všetko by mal predajca v rámci štandardnej dvojročnej záruky akceptovať.

Android backup
Zálohovanie je zásadné l Zdroj: Foundry

Jednoduchá príprava

Či je alebo už nie je mobil v záruke, prípadne sa predsa len rozbil displej a nemáte mobil poistený, postupujte pre čo najefektívnejšie vyriešenie týmito krokmi:

  1. Zálohujte si svoje dáta

Tento krok sa týka všetkých aj bez toho, aby ste sa práve chystali do servisu. Pri nefunkčnom mobile si však každý na zálohovanie spomenie omnoho intenzívnejšie. Servis môže vyžadovať obnovenie vášho zariadenia do továrenských nastavení, čo znamená stratu všetkých dát. Pred odovzdaním si vytvorte zálohu napríklad cez:

  • Google účet: Skontrolujte, či máte synchronizované kontakty, fotky, aplikácie a iné dáta.
  • Externé úložisko: Preneste dôležité súbory na SD kartu alebo externý disk.
  • Cloudové služby: Využite služby ako Google Drive či OneDrive.
  • WhatsApp: Manuálne zálohujte chaty, prípadne aj obrázky a videá poslané cez túto službu.
  • Papier: Pre ozaj nečakané situácie – napríklad úplný kolaps mobilu na služobnej ceste v cudzej krajine - si niekoľko najdôležitejších kontaktov uložte bezpečne aj starým dobrým spôsobom – na papier.

Úplne ideálne je mať záložný mobil, kam si dáta prenesiete a súčasne ho budete používať počas doby opravy. Ak ste zálohovali pravidelne, náhle rozbitie mobilu vás neprekvapí. V náhradnom mobile sa stačí prihlásiť do svojich účtov a dáta máte znova po ruke.

  1. Resetujte mobil do výrobných nastavení

Ak je to ešte možné, po úspešnom zálohovaní dát resetujte mobil štandardným postupom cez nastavenia. Cesta k resetovaniu je u rôznych výrobcov iná. Väčšinou pri Nastavenia – Informácie o mobile a podobne. Prípadne stačí v nastaveniach do vyhľadávania napísať „resetovanie“ alebo „výrobné nastavenia“.

Nastala zásadná nehoda a mobil sa nedá bežne ovládať a teda ani resetovať?

Mobil je aktívny, ale má nefunkčný displej
Ak zariadenie funguje, ale displej nereaguje, môžete vykonať reset na diaľku:

    1. Prihláste sa cez iný mobil alebo počítač do Find My Device cez Google účet, ktorý je prepojený so zariadením.
    2. Vyberte zariadenie zo zoznamu.
    3. Kliknite na možnosť Vymazať zariadenie. Tým odstránite všetky osobné údaje na diaľku.

Toto funguje len na zapnutom mobile, pripojenom k internetu. Prípadne sa mobil takto resetne po jeho zapnutí a pripojení na mobilné dáta alebo Wi-Fi.

Google Find My Devide sreenshot
Google Find My Device dovoľuje reset na diaľku l Zdroj: Google

Mobil je funkčný, ale nenabootuje Android
V tomto prípade môžete vyskúšať režim obnovy (Recovery Mode):

    1. Vypnite zariadenie (ak je to možné).
    2. Súčasne stlačte a podržte tlačidlo zníženia hlasitosti a tlačidlo napájania, kým sa nezobrazí logo výrobcu.
    3. Pomocou tlačidiel hlasitosti vyberte možnosť Wipe data/factory reset a potvrďte tlačidlom napájania.
    4. Po dokončení resetu reštartujte zariadenie.

Mobil je úplne nefunkčný a nereaguje
Ak zariadenie nereaguje na nič a nedá sa ani zapnúť, porucha bude závažnejšia:

    1. Skúste použiť iný nabíjací kábel alebo adaptér na overenie, či problém nie je v nabíjaní.
    2. Zariadenie môžete pripojiť k PC a overiť, či je aspoň rozpoznané ako externý disk.
    3. Ak nič nefunguje, zariadenie odovzdajte do servisu s uvedením problému.

ciara

Mohlo by vás zaujímať:

ciara

  1. Odstráňte karty a odfotografujte mobil

Pred odovzdaním telefónu servisnému stredisku vyberte SIM kartu a microSD kartu, aby ste predišli strate osobných údajov. Ak máte tú možnosť, odfotografujte pokazený mobil zo všetkých strán a detailne, prípadne aj obsah balenia. Máte potom protiargument, ak by sa z opravy vrátil smartfón so škrabancom pri nabíjacom konektore alebo bez adaptéra.

Otvoreny samsung mobil
Servisovanie smartfónov l Zdroj: Pexels
  1. Použite oficiálny alebo dôveryhodný servis

Vždy je lepšie zveriť opravu autorizovanému servisu. Neautorizované opravy môžu narušiť záruku alebo spôsobiť ďalšie problémy.

Nech je váš problém so zariadením akýkoľvek, dôkladná príprava pred odovzdaním do servisu vám ušetrí množstvo starostí. Dbajte na bezpečnosť svojich dát a vždy a pravidelne zálohujte. Vyberte si v prvom rade spoľahlivého predajcu a ak nebodaj dôjde k nutnosti opravy mimo záručnú lehotu, zvoľte radšej renomovaný servis, ktorý vám smartfón kvalitne opraví.

Samsung implementoval do svojich zariadení špeciálny Režim údržby určený práve na servisné úkony. Pred odovzdaním telefónu či tabletu do servisu si v nastaveniach aktivujte tento režim a hotovo.

TIP: Opýtali sme sa Radovana Pivovarčiho, riaditeľa Swiss Service, ako by mali používatelia postupovať ak chcú dať mobil do servisu a míňať na to čo najmenej času a financií.

Najprv radí čo najpresnejšie diagnostikovať problém ešte pred navštívením servisu. Nefunguje batéria alebo fotoaparát? Druhým krokom by malo byť reštartovanie mobilu, prípadne obnovenie továrenských nastavení. Pri softvérových problémoch to môže pomôcť.

V ďalších krokoch radí rovnako ako v článku – zálohovať všetky dáta a potom mobil zveriť servisu s dobrým renomé. Každý si môže pozrieť recenzie konkrétneho servisu, porovnať ich ceny a rozhodnúť sa, či zainvestuje do autorizovaného servisu s originálnymi náhradnými dielmi a zárukou na opravu, alebo to skúsi aj u neautorizovaných.

Pivovarči tiež dodáva, že aj pri fuknčnom zariadení sa netreba obávať o dáta, ktoré sú stále v pamäti mobilu. Profesionálny servis nepotrebuje pri svojej práci prístup do systému zariadenia. Diagnostické nástroje umožňujú spustiť diagnostiku bez toho, aby bol prístupný obsah telefónu. Aj následné testy a kalibrácie sú realizované mimo operačný systém zariadenia.

Diskutovať o tomto článku môžete aj na našej stránke AndroidForum. Ak hľadáte odpoveď na problém so svojím mobilným zariadením, aplikáciou alebo príslušenstvom, opýtajte sa v našom novom AndroidFóre

Náš tip
Recenzia Ecovacs Deebot N20 Plus: od konkurencie sa líši jednou perfektnou vlastnosťou

14.1.2025

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+