Na trhu s výpočtovou technikou počas ostatných mesiacov došlo k zaujímavému vývoju. Celkom prirodzene panoval všeobecný predpoklad, že zvýšený objem práce z domu v kombinácii s online vyučovaním spôsobí zvýšený záujem o notebooky a počítače. Len málokto však odhadoval, kto bude skutočným skokanom. Ukazuje sa, že z pohľadu nárastu predajov to boli nečakane Chromebooky.
Ako na základe údajov analytickej firmy Canalys informuje portál TechCrunch, trh s počítačmi vykázal pri porovnaní začiatku rokov 2020 a 2021 rast v objeme 53 %. Priam raketový nárast v predajoch prekvapivo neprislúcha tradičným notebookom, ale práve zariadeniam z kategórie Chromebook.
V medziročnom porovnaní prvých kvartálov rokov 2020 a 2021 narástol počet predaných Chromebookov až o 275 %, čo je skutočne pozoruhodný vývoj. Celkovo sa počas prvých troch mesiacov 2021 predalo 12 miliónov zariadení z tejto kategórie. Pred rokom to bolo len 2,8 milióna kusov.
Z pohľadu jednotlivých výrobcov si najväčší kus pomyselného koláča odkrojila spoločnosť HP s podielom 36,4 %. To znamená, že každý tretí predaný Chromebook niesol práve jej logo. V prvej päťke sa umiestnili ešte výrobcovia Lenovo, Acer, Samsung a Dell.
Acer Chromebook 311
Pomohol záujem zo strany škôl a študentov
Hlavnou hnacou silou v pozadí nečakaného trendu sa ukázal byť vzdelávací segment. Chromebooky si našli miesto v školách a v rukách študentov, čo vlastne znamená, že efektívne dokázali osloviť svoju zamýšľanú cieľovú skupinu.
Ide o primárnu, no nie jedinú kategóriu nových používateľov. Podľa analýzy spoločnosti Canalys markantne narástol aj dopyt zo strany bežných používateľov aj firemného segmentu. Chromebooky sa tak vzhľadom na aktuálny dopyt začínajú stavať do pozície výrazného hráča.
IDC hlási ešte vyššie čísla
Podľa údajov analytickej spoločnosti IDC bol záujem o Chromebooky ešte výrazne vyšší. Vo svojom prehľade uvádza, že predaje počas prvého kvartálu 2021 dosiahli 13 miliónov predaných kusov. V medziročnom porovnaní ale v tabuľke IDC svieti nárast o 357 %, nie 275 % ako v prípade firmy Canalys.
IDC aj Canalys sa jednoznačne zhodujú na dramatickom zvýšení predajov, rozdiel v presných číslach je pravdepodobne spôsobený tým, či dochádza aj k zahrnutiu tabletov s Chrome OS, alebo nie.
Predajne Chromebookov podľa údajov IDC
Spoločnosť | Dodávky za 1Q21
(milióny kusov) |
Trhový podiel 1Q21 | Dodávky za 1Q20
(milióny kusov) |
Trhový podiel 1Q20 | Medziročný rast |
1. HP Inc | 4.4 | 33.5 % | 0.6 | 20.9 % | 633.9 % |
2. Lenovo | 3.3 | 25.6 % | 0.7 | 25.6 % | 356.2 % |
3. Acer Group | 1.9 | 14.5 % | 0.8 | 26.4 % | 150.9 % |
4. Dell Technologies | 1.5 | 11.3 % | 0.3 | 12.1 % | 327.1 % |
5. Samsung | 1.0 | 8.0 % | 0.2 | 6.1 % | 496.0 % |
Iné | 0.9 | 7.2 % | 0.3 | 8.9 % | 267.2 % |
Celkovo | 13.0 | 100.0 % | 2.8 | 100.0 % | 357.1 % |
Rástli aj tablety
Aj samotná kategória tabletov má za sebou úspešné obdobie. Podľa údajov IDC si počas prvého kvartálu 2021 medziročne polepšila o 55,2%. Za sledované obdobie boli predané tablety v objeme 39,9 miliónov kusov. Podobný trend bol naposledy pozorovaný ešte v roku 2013.
Predajne tabletov podľa údajov IDC
Spoločnosť | Dodávky za 1Q21
(milióny kusov) |
Trhový podiel 1Q21 | Dodávky za 1Q20
(milióny kusov) |
Trhový podiel 1Q20 | Medziročný rast |
1. Apple | 12.7 | 31.7 % | 7.7 | 30.0 % | 64.3 % |
2. Samsung | 8.0 | 20.0 % | 5.0 | 19.3 % | 60.8 % |
3. Lenovo | 3.8 | 9.4 % | 1.6 | 6.1 % | 138.1 % |
4. Amazon.com | 3.5 | 8.7 % | 1.4 | 5.6 % | 143.0 % |
5. Huawei* | 2.7 | 6.8 % | 2.7 | 10.4 % | 1.7 % |
Iné | 9.3 | 23.3 % | 7.3 | 28.5 % | 26.5 % |
Celkovo | 39.9 | 100.0 % | 25.7 | 100.0 % | 55.2 % |
5. Huawei (vrátane predajov Honor za 1Q20)** |
2.7 | 6.8 % | 3.0 | 11.8 % | -9.2 % |