MojAndroid

Český telekomunikačný úrad vyráža do boja. Aj keď zatiaľ to oficiálne takto nemenuje, prvé komentáre a samotná zverejnená správa naznačuje, že mu ide o mobilné dáta. Tie sú drahé, konkurencia ich cenu neznižuje a to je problém. Bude teda revolúcia, ktorú by sme mohli nasledovať aj u nás?

Drahé dáta, nečinná konkurencia

nedávna štúdia, ktorá mapovala rok 2018 a celkové ceny mobilných služieb naprieč Európou ukázala, že práve Slovensko a Česko si je veľmi podobné v jednej veci. Oproti iným krajinám EÚ máme drahé služby mobilných operátorov. Aj keď sú pochybnosti a prvotné reakcie od operátorov uvádzajú, že to nie je férové porovnanie, pretože poskytujú zľavy.

Áno, zľavy sú realitou aj u nás. I keď sa o nich nevedú štatistiky, podliehajú obchodnému tajomstvu každého z operátorov, avšak český trh napríklad odhaduje, že sú v priemere u 31% zákazníkov. Teda jedna tretina spotrebiteľov vie získať zľavu oproti cenníkovej cene, ktorá potom nesedí, samozrejme, ani so zverejnenou štatistikou od EÚ.

Teda máme sa vlastne dobre. Aj keď máme drahé služby, zľavy nás dostávajú bližšie k európskej realite. Alebo sa to dá aj inak? Svojou cestou ide Český telekomunikačný úrad, ktorý pred niekoľkými dňami zverejnil štúdiu, ktorá definuje a porovnáva český mobilný trh, jeho konkurencie schopnosť a možnosti pre zákazníka. Výsledkom napríklad je, že síce nie je preukázaná kartelová dohoda, ale všetci tamojší operátori konajú v takej zhode, ktorá im vyhovuje, že to nevytvára konkurenciu medzi nimi. Výsledok? Ceny neklesajú, služby sa nezlepšujú, zákazník nedostáva viac dát, pretože ani konkurent mu ich nedá. Veď prečo aj?

Inak český úrad sa už o niečo takéto pokúsil v minulosti, keď trh potreboval reštart. Výsledkom boli v roku 2013 prvé tarify s neobmedzenými volaniami. A to všetko iba z dôvodu obavy operátorov nad tým, že im národný regulátor pohrozil priamou reguláciou. Teda určil by ceny, ktoré by sa im nepáčili. Prevzal by proste kontrolu nad ich súkromným podnikaním.

A to je radikálny zásah, ktorý sa deje v situácii, keď už je zle. Marcovú správu prirovnávajú niektoré české média práve k návratu do roku 2013, aj keď sú, samozrejme, opatrní. Teraz však ide o to, čo chcú všetci. Dáta, veľa dát za nízky mesačný poplatok. Ide o segment, ktorý stále rastie, každá aplikácia potrebuje mobilné dáta a ľudia ich chcú a sú ochotní za ne platiť. Takže ide o veľa.

Slovensko je na tom dobre. Alebo?

Situácia na Slovensku je podobná tej českej iba v tom, že sme na chvoste Únie, pokiaľ ide o ceny. Sme proste drahí. Iste, zaberie argument, že sú zľavy a nie je nezvyčajné, že sa u zákazníka dostanú aj na úroveň 70 %. Avšak aktivity nášho regulátora, ktoré by smerovali k podobnému cieľu, ako je to u toho českého, u nás nie sú. Nechcem to zľahčovať, avšak publikovať správy o tom, aké máme všetci práva a že ich máme využívať vo vzťahu k operátorovi je síce pekné, avšak už to nestačí.

 

18.3.2019

+