Rozmýšľali ste niekedy nad tým, čo sa vám na súčasnom svete nepáči a čo by ste zmenili? Uvažovali ste o tom, ktoré trendy by mali byť zastavené ešte skôr, ako sa vymknú kontrole? Čo ak sa to nepodarí, ostaneme zaslepení a niečo, čo dnes považujeme za neškodné, sa v budúcnosti premení na najhoršiu súčasť našej spoločnosti? Zrejme takéto otázky si položili tvorcovia britského seriálu Black Mirror, ktorý má za sebou úspešnú tretiu sériu. Tá zaujala aj nás, a to natoľko, že sme sa rozhodli vám zaujímavý seriál priblížiť.

Žiadna nadväznosť, ale séria mini-príbehov

Miesto toho, aby tvorcovia seriálu vytvorili komplexný príbeh a postupne ho odvíjali, vybrali sa úplne inou cestou. Každá časť seriálu Black Mirror je samostatným príbehom s vlastným hereckým obsadením, vlastnými spoločenskými problémami a vlastnou fiktívnou budúcnosťou. Tá je obyčajne orientovaná okolo technológií, ktoré sú dnes jednou z ústredných tém v spoločenskom dialógu. Seriál si zväčša vyberie nejakú nedokonalosť v súčasnej spoločnosti, ako napríklad závislosť na sociálnych sieťach a tento problém povýši na novú úroveň. Vďaka tomu je možné ukázať, čo by sa stalo, ak by sme tieto problémy neriešili a ako by vyzerala budúcnosť, kde tieto nedostatky ignorujeme.

Fiktívna realita, alebo reálna fikcia?

Výsledok stojí naozaj za to. Fiktívna realita v seriáli je často morbídna, odpudivá, ale zároveň groteskná a satirická. V jednej časti napríklad nazriete do sveta, v ktorom je spoločenská úroveň jedinca určovaná hodnotením na sociálnej sieti. To vám môže pomôcť cítiť sa lepšie a obľúbenejšie, no zároveň ide o oficiálny spoločenský štatút. Máte hodnotenie aspoň 3/5? Nemusíte čakať v rade v potravinách. Máte aspoň 4/5? Môžete si užiť rýchlejšie odbavenie na letisku. Klesne vám hodnotenie pod 2,5/5? Môžete sa rozlúčiť s výhodnou hypotékou na váš byt. Na mysli máme prvú časť tretej série, ktorá sa točí práve okolo spoločenskej dogmy, podľa ktorej je kvalita ľudskej bytosti určovaná na základe odozvy v digitálnom svete. Možno si poviete, že je to pritiahnuté za vlasy. Čím dlhšie ale seriál pozeráte, tým viac sa zamýšľate, nakoľko tvorcovia popustili uzdu fantázie a na koľko sa inšpirovali reálnou situáciou vo svete.

black-mirror-nosedive

Za vyskúšanie nič nedáte

Black Mirror je skutočne špecifický seriál. Nie iba svojim obsahom, ale aj formou. Vďaka tomu, že každá časť tvorí samostatný príbeh, nebudete nútení sledovať komplexný dejový vývoj naprieč niekoľkými sériami. Každá séria má iba niekoľko častí a každá časť trvá asi hodinu. Nič vám nebráni v tom, aby ste začali sledovať seriál poslednou časťou najaktuálnejšej série. O nič neprídete a budete na tom presne tak, ako tí najnáruživejší fanúšikovia seriálu. Seriál pochádza z Veľkej Británie, no poslednú sériu už zakúpila spoločnosť Netflix. Teší sa veľmi dobrým hodnoteniam kritikov, no to nie je dôvod, prečo vám ho odporúčame. Jednoducho ide o zaujímavú interpretáciu súčasných spoločenských problémov, ktoré sa točia okolo moderných technológií. Nemusíte si pozrieť 5 – 6 častí, aby ste zistili, či vás seriál baví. Jednoducho skúste jednu či maximálne dve časti a sami zistíte, či vám tento štýl vyhovuje. Ak áno, dajte nám vedieť v diskusii pod článkom. Možno vás seriál vôbec nezaujme a na tom nič nie je. Možno sa ale pridáte k nám a tiež si položíte otázku, čo pre nás skutočne znamenajú tie čierne zrkadlá, ktoré dnes vidíme na každom kroku.

10.12.2016