MojAndroid

Rastúce ceny výrobkov a služieb za posledné mesiace spôsobili, že nákupné správanie zákazníkov býva pred sviatkami a počas akciových dní nadmieru ovplyvnené zľavami. Okrem toho sú Vianoce za dverami a počet podvodných stránok stále narastá. Ak sa chystáte aj vy nakupovať počas rôznych výpredajov či špeciálnych akcií, spolu s Európskym spotrebiteľským centrom prinášame pár rád a odporúčaní, ako predísť klamstvám podvodníkov a vyhnúť sa rôznym nástrahám Black Friday. Ušetríte si tak nemalé finančné prostriedky a určite aj čas, ktorý by ste mohli radšej venovať využívaniu kúpenej veci.

Black Friday: bezpečnosť je prvoradá

Ešte predtým, ako uskutočníte nákup na akomkoľvek e-shope, presvedčte sa, či ide naozaj o seriózny internetový obchod. Najmä pri nákupoch z e-shopov, ktoré nie sú také známe, by ste mali zbystriť svoju pozornosť. Ako prvé by ste mali sledovať recenzie od iných zákazníkov. Tie však nie sú vždy hodnoverné, pretože aj recenzie si dnes už vedia niektoré podvodné stránky umelo vytvoriť podľa svojej potreby.

Ďalšou kontrolou by preto mali vždy identifikačné údaje obchodníka. Pokiaľ je predajca seriózny, nájdete na stránke minimálne identifikačné číslo obchodníka, sídlo firmy a určite aj názov podnikateľského subjektu. V prípade, že vidíte len emailovú adresu, alebo iné  strohé údaje, nákup radšej zrealizujte na inom e-shope. Ak má internetový obchod uvedenú aj adresu výdajného miesta, cez dostupné online mapy si ju kľudne overte.

Porovnanie cien vo viacerých obchodoch

Najúspešnejším lákadlom podvodných internetových obchodoch sú práve podozrivo nízke ceny. Pokiaľ si ceny porovnáte s inými e-shopmi, rozdiely cien môžu byť aj niekoľkonásobné. Okrem toho, Európska únia prijala smernicu Omnibus. Na jej základe môže byť obchodníkom, ktorý umelo navyšovali ceny pred výpredajmi, udelená sankcia. Okrem zľavnenej ceny musí preto obchodník uvádzať aj pôvodnú cenu. Pôvodná cena je najnižšia cena, za ktorú obchodník predával tovar za posledných 30 dní. Vždy pred samotným nákupom je preto výhodné navštíviť stránky porovnávacích služieb, napr. Heureka.sk a porovnať si tak bežnú predajnú cenu produktu s cenou v konkrétnom e-shope, kde chcete nakúpiť.

Black Friday ponuka nemusí byť vždy až taká výnimočná

Na sklade je posledný kus a produkt si pozerá práve 20 zákazníkov…, Akčná ponuka končí o 2 minúty aj 30 sekúnd…, Nepremeškajte jedinečnú možnosť iba dnes… Toto všetko sú bežné príklady tzv. “temných vzorcov.” Snažia sa vyvolať nátlak na nakupujúceho, aby s nákupom neváhal ani sekundu, a neprišiel tak o skvelú ponuku. Používatelia, ktorí nakupujú v e-shopoch pravidelne, sú na takéto praktiky zo strany predávajúceho zvyknutí. Nemusí ísť samozrejme o podvodnú stránku, ale zrovna takúto “motiváciu” k nákupu považujeme minimálne za neférovú.

Akciové ponuky a zľavy sa opakujú, Black Friday nahradí Cyber Monday, a nejaký výpredaj príde určite aj na Vianoce, či na Nový rok… Nenechajte sa preto zlákať neopakovateľnou ponukou, ktorá sa naskytne len raz za život. Pri každom nákupe cez e-shop si nechajte vždy dostatočný priestor na rozhodovanie a vyberte vždy tú najlepšiu možnosť pre vás. Okrem toho je potrebné brať do úvahy aj pridanú hodnotu služieb daného obchodu. Napríklad cena poštovného, predĺžená záruka, zákaznícky servis a pod. V tomto prípade platí veľakrát pravidlo, že nie vždy je tá najnižšia cena aj tá najvýhodnejšia.

Najbezpečnejší spôsob platby

Keď už máte produkty v košíku, bez zvolenia spôsobu platby nákup neuskutočníte. V prípade, že sa rozhodnete platiť platobným príkazom, overte si, či sa prihlasujete do “originálneho” internet bankingu vašej banky. Heslá ani číslo karty si do počítača ani mobilného zariadenia radšej neukladajte. Aj keď je tento proces pri opakovaných nákupoch zdĺhavejší, budete mať tak istotu, že ho v budúcnosti nemôže zneužiť žiadna podvodná stránka či tretia osoba.

Zároveň by ste si mali skontrolovať adresu e-shopu. Na jej začiatku by mala byť vždy skratka https, prípadne symbol zatvoreného zámku, čo znamená, že stránka je zabezpečená. Ak využívate priamu platbu kartou, je lepšie vždy využiť známe platobné brány, prípadne si skontrolovať následne v aplikácii, či sedia všetky údaje z platobného príkazu. Ak máte predsa len nejakú pochybnosť, môžete zvoliť spôsob platby pri preberaní tovaru – na dobierku. Väčšinou sa však jedná o príplatkovú službu a je tak na každom kupujúcom, ktorá možnosť mu vyhovuje najviac.

Spotrebiteľské práva nakupujúceho

V prípade nákupu cez internetový obchod môžete podľa zákona odstúpiť od zmluvy uzatvorenej na diaľku a tovar vrátiť do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo má každý kupujúci určené zákonom, ktorý ale zároveň určuje aj výnimky. Jednou z nich je napríklad tovar vyrobený na mieru, podľa individuálnych požiadaviek zákazníka. Vtedy je na obchodníkovi, či tovar príjme alebo túto možnosť nebude akceptovať. Pozor si treba dávať aj pri nákupe tovaru v kamennej predajni. Tam tak isto nemáte možnosť vrátiť tovar do 14 dní. Väčšina obchodníkov má však stanovené vlastné podmienky a ponúkajú možnosť vrátenia tovaru taktiež do 14 dní a skúsenosť máme aj s možnosťou vrátenia tovaru do 30 dní od jeho nákupu.

Pokiaľ sa však jedná o reklamáciu výpredajového tovaru, tam platia pravidlá pre všetkých konečných zákazníkov rovnako. Tovar môžete reklamovať podľa Obchodného zákonníka bez ohľadu na to, či ste si ho obstarali v kamennej predajni, alebo v e-shope. V prípade problémov s nákupmi od obchodníkov zo zahraničia, Európske spotrebiteľské centrum v SR ponúka spotrebiteľom bezplatnú právnu pomoc a poradenstvo pri riešení sťažností a sporov. Bližšie informácie nájdete na webovej stránke www.europskyspotrebitel.sk.

Náš tip
Na Hlavnej stanici mu ukradli peniaze. Stačil na to len telefón a terminál
29.11.2022

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+