Prednedávnom sme sa vrátili z cesty. Prešli sme z Bratislavy do Paríža na bicykloch. V tomto článku sa pokúsim zhrnúť poznatky ako sa cestuje s telefónom a na čo všetko si treba dať pozor. Koho by zaujímalo ako celá cesta prebiehala, môže si prečítať zápisky z cesty: Z Bratislavy do Paríža na bicykli.
MOBIL, BATERKA, NABÍJAČKA
Po minuloročnej dažďovej skúsenosti (Cesta SNP) už viem, že dlhodobá vlhkosť nerobí dobre žiadnemu telefónu, preto hneď ako to starý telefón “vzdal” tak som sa rozhodol, že si kúpim telefón, ktorý by mal vydržat “drsnejšie” podmienky. Outdoorové telefóny má v ponuke už viacero výrobcov, ale v čase, keď som ho kupoval ja, nebol taký výber. Nakoniec padla voľba na Motorolu Defy a môžem povedať, že sa vrátila domov bez ujmy na zdraví. Za prvých 10 dní cesty pršalo 9 dní, takže párkrát zmokol celkom slušne aj telefón. Občas som ho musel poriadne poutierať, lebo už bol taký mokrý, že sa nedal ani ovládať (klasický problém kapacitných displejov keď sú mokré).
Väčšinou, keď idem preč na dlhšiu dobu, beriem si so sebou dve baterky do mobilu, aby som ich mohol striedavo nabíjať. Jednu z bateriek aj s nabíjačkou som si objednal z Číny za výhodnejšiu cenu. Nabíjačku som chcel kombinovanú, aby sa dala nabíjať priamo jedna baterka a zároveň aj telefón cez USB kábel. Jediný problém bol s baterkou, ktorá nemala takú výdrž ako originálna a ukazovateľ batérie neukazoval správne stav nabitia. Keď ukazoval jedno percento, tak prekvapivo vydržala baterka ešte dost dlhú dobu. Ale to je možno problém s batériou, kedy by sa mal telefón kalibrovať pre každú batériu zvlášť (ak s tým máte skúsenosti kľudne napíšte do komentárov). Zo skúsenosti už viem, že nikdy sa netreba spoliehať len na jednu nabíjačku/baterku. Vlhkosť robí divy. Mali sme pre istotu tri nabíjačky, ktoré sme vedeli použiť na obidva telefóny, nakoľko oba mali nabíjací konektor micro USB.
INTERNET A ELEKTRINA
Chceli sme podávať počas cesty správy svetu a dávať na web aj nejake fotografie. K tomu sme potrebovali internet.
Väčšinu času sme spávali v kempoch, preto v krátkosti popíšem ako to tam funguje. V podstate skoro v každom kempe mali prístup na internet, ktorý bol takmer vždy zadarmo. Občas som ale musel otravovať tety na recepcii, kvôli ich bezpečnostým opatreniam, ktoré boli niekedy až prehnané :) Napriklad raz som dostal papierik s heslom na WiFi, kde bolo cca 25-30 znakov v hexadecimálnom zápise. Bola radosť prepisovat také heslo do telefónu :) Alebo museli reštartovať router, aby sa spárovala vaša MAC adresa so zariadením, ale museli ste to stihnúť do 5 minút.
Paradoxne keď sme spali v hoteli alebo penzióne, v žiadnom nemali internet. Ak sme už naozaj súrne potrebovali internet aj počas dňa, vždy sa dalo zbehnúť najesť sa do McDonalda a tam sme našli bezplatnú WiFi.
Asi po týždni cesty sme v Nemecku v jednom obchode zbadali pri pokladni štartovacie balíčky rôznych operátorov. Tak sme nadtým rozmýšľali a rozhodli sme sa kúpiť si jeden štartovací balíček, na ktorý sme natrafili na benzínovej pumpe. Hľadali sme taký, ktorý by sa dal použiť na internet cez mobil, keďže sme volali väčšinou z našich slovenských kariet. Nakoniec sme našli za 10EUR balíček, kde bol na prvý mesiac neobmedzený mobilný internet zdarma. Problém bol, že kartu bolo potrebné aktivovať najskôr priamo na pokladni, kde ste ju kupili a následne ešte priamo u operátora (buď telefonicky alebo cez web). Tak sme sa rozhodli kartu aktivovať cez telefón (internet sme práve vtedy nemali), ale tu nastal malý problém. Akceptovali len nemeckú adresu (väčšinou sa SIM karty vydávaju len rezidentom, ľuďom žijúcim v danej krajine). Ale keď sme slečne operátorke nadiktovali adresu jedného nášho známeho, ktorý v danej krajine žije, tak už bola spokojná a kartu sme mali cca do hodiny aktivovanú :)
Ale napriklad vo Francúzku sme všade videli dobíjacie kupóny, ale nikde nemali štartovacie balíčky. Po francúzsky sme nevedeli, preto som sa pár krát pokúsil rukami aj nohami dopracovať k informácii, kde majú tie balíčky schované, ale v trafikách ani na benzínkach niečo také vôbec nedržali. Bolo to bezvýsledné. Ale aspoň som videl prvý krát dobíjacie kupóny na Facebook alebo na Nintendo:)
Dobíjanie telefónov v kempoch bolo trošku komplikovanejšie, keďže v stane prekvapivo nie sú elektrické zástrčky :) Tak sme telefóny buď nabíjali v kuchynkách alebo v umyvárňach, ale tam človek musí kontrolovať či mu náhodou jeho miláčik niekam “neutečie” :) Ďalšou možnosťou je kúpiť si v kempe elektrinu (je to určené viac menej pre karavany). Na to potrebujete špeciálny adaptér, ktorý si môžete požičať a za ktorý sa platí depozit cca 20 eur a plus sa platí za elektrinu buď jednorázovo (cca 5eur) alebo sa platí od spotrebovaných kW. Ale keď sme povedali pri príchode do kempu, že sme len na bicykloch a bývame v stane, tak nám kľudne nabili telefón aj na recepcii.
Telefón som mal väčšinu času v lietadlovom režime (airplane mode) aby bola výdrž baterky čo najdlhšia a zároveň som mal istotu, že nejaká aplikácia nebude chcieť ísť na internet v roamingu :)
SOFTVÉR
Počas cesty sme využívali rôzny softvér, ktorý nám pomáhal pri riešeni každodenných problémov.
Google play: celkom som bol prekvapený čo všetko sa dalo nájsť na zahraničnom Google Play (Market). Filmy, knihy, hudba. Dúfam že čoskoro to príde aj k nám :)
Tracking: Program Endomondo sports tracker PRO asi väčšina z vás pozná. Slúži na zaznamenávanie športových aktivít a prejdenej trasy. Počas prvých dní fungoval bezchybne, ale jedného dňa proste prestal fungovať. Nastavené som mal funkcie “powersave mode” a “autostop”, aby bola výdrž baterky čo najdlhšia. Nakoľko sledovanie polohy pomocou GPS dokázalo vyšťaviť baterku už za niekoľko hodín, prestal som ho používať. Počas cesty vyšli aj aktualizácie softvéru, ale tie som už neskúšal.
Mapy: mapy boli pre nás najdôležitejšie, pretože nosiť podrobné mapy na 1900 km úsek by bolo dosť nepraktické. Potreboval som sofvér, ktorý by umožňoval stiahnutie máp offline do telefónu. Najprv som si spomenul na MapDroyd, ale ten nebol veľmi praktický. Nakoniec som náhodou narazil na aplikáciu Osmand+ (platená verzia) a to bolo presne to, čo som potreboval. Mal možnosť sťahovať mapy offline, pre niektoré krajiny aj s vyznačenými cyklotrasami, ďalej obsahoval aj zoznam POI (kempy, hoteli, reštaurácie, …). V podstate sa dalo pracovať s aplikáciou aj bez internetu, keď boli všetky potrebné dáta dopredu stiahnuté do telefónu.
Občas som využil aj aplikáciu Google places, pre hľadanie ubytovania, ale táto aplikácia vyžaduje online prístup k internetu, takže sa nedala použiť všade.
Poistenie: počas celej cesty sme mali turistické poistenie pre prípad úrazu. Ale keďže sme nevedeli či absolvujeme celú trasu, poistenie sme obnovovali v týždenných intervaloch a táto aplikácia nám umožnila jednoduchým spôsobom aktiváciu poistenia.
Facebook: správy a fotografie svetu sme zverejnovali na Facebook stránke, takže sme pravidelne využívali mobilnú aplikáciu pre Facebook.
Prototyp: počas cesty som mal možnosť vyskušať si aj prototyp novej aplikácie, ktorú pripravujem, takže sa aplikácia bude môcť honosiť sloganom “TESTOVANÉ NA ĽUĎOCH” :)
Určite som na veľa vecí zabudol, ale ak vás niečo zaujalo, kľudne napíšte do komentárov, budem sa snažiť vám odpovedať …
Klobuk dole za tu odvahu a vydrz :o) Zazitok na cely zivot :o) Palec hore
Klobuk dole za tu odvahu a vydrz :o) Zazitok na cely zivot :o) Palec hore
klobúk dolu, mne je daleko prejsť kilometer na bicykli do krčmy :D
Super článok ! :-) Mňa by konkrétne zaujímalo, aký úsek cesty ste dokázali maximálne za jeden deň prejsť a koľko hodín denne ste cca strávili “v sedle” :-) Dík za odpoveď :-)
maximalne sme presli tak 120 – 130 km za den a priemerne to bolo 7 – 8 hodin v sedle..bolo to dost ovplyvnene pocasim :)
mate moj obdiv :-)
po pravde.. ísť na tých hrubých balónoch po ceste je pekné trápenie.. na cesťáku by ste boli ovela rychlejší :) teda.. predpokladám že ste nejšli po lesoch a horách..
Obcas sme isli aj cez les (po dazdoch dost zabahneny) a raz ma vytriaslo tak ze som az stratil spacak … :)
Si zver! Dik za namet..
Fakt nechápem prečo ste si nedali aspoň krosové kolesá keď ste plánovali takú cestu. Ale rešpekt, ja plánujem v októbri cestu/dovolenku do Krakowa :)
I liked it. Tak toto by som nedal…
Rád chodím na bicykli, ale z Blavy do Paríža… to je už iný level.
I liked it. Tak toto by som nedal…
Rád chodím na bicykli, ale z Blavy do Paríža… to je už iný level.
Paráda…Ale na takúto cestu by som určite zakúpil solárnu nabíjačku…niekde z DX.com tie drahšie majú ozaj dobré parametre a na takto naložený bicykel sa to dá dobre umiestniť. Za daždivého dňa by to zrejme nebolo nič moc ale určite by to za celý deň nabilo.
Inak parádna cesta…nech slúži zdravie aj ďalej.
mňa by skôr zaujímala cena takéhoto “výletu”…samozrejme orientačne, nemusí byť presne. už dlhšie som mal v pláne aspoň cestu cez 2 republiky (východ SK do Prahy), no zatiaľ nebolo kedy… :-)
pekný článok aj nápad
Ked sme spavali v kempe a nakupovali v supermarkete, tak naklady na osobu/den boli cca 15eur. V cechach to bude asi o nieco lacnejsie mi sme isli Rakusko, Nemecko, Francuzko. A potom treba zaratat este cestu naspat samozrejme vlakom/busom/autom/bicyklom :)
Parada, klobuk dole. Tiez by som chcel obsolvovat taketo cesty po europe na bicykli. V prvom rade ale musim nasetrit na bicykel, kedze som na moj pri stahovani nejak pozabudol a niekto ho sprivatizoval. :D
nejak sa vam pomiesali videa, mate tam “co tyzden dal”
už sme to opravili, video čo týždeň dal patrí k inému článku samozrejme :-)
Ahoj. Zajímalo by me, jaka Měli cestovatele sedla a jak resili zdravotní pojištění
Sedlo som mal co bolo k bicyklu a plus som mal gelovy potah, ale zadky aj tak poriadne boleli :) Poistenie som riesil cez aplikaciu “Union mobilné poistenie”, ale aj ine poistovne maju aplikaciu na Android.
Moc chválim ex. mikrofóny…super..Síce ten zvuk nejako chrapčí (dohovy prečo) ale o poznanie lepšie :) super
celkom by ma zaujimalo – kedze si vyuzival openstreetmap mapy, ci si aj nejakym sposobom prispel k ich vylepseniu (pridanie POI, spresnenie tagov, dokreslenie cesty apod). jose
Do Google Places som pridal nejake informacie o kempoch a to bolo hlavne kvoli tomu ze som to v aplikacii lahko nasiel. V openstreetmap neviem ako sa nieco take robi.
aha.. no skoda. ale ak mas niekde geotagovane fotky, z ktorych sa da vycitat nejake info (poi), tak by som Ti s tym mohol helfnut (alebo urobit za Teba). j
update: ked tak nad tym premyslam… nejaku zakladnu editaciu vies robit aj v osmand-e.
chcem sa opytAT AKO STE CESTOVALI SPäť. ja chcem ist opačne z paríža na slovensko