Systém – nekonečné možnosti prispôsobenia

Kedysi to bol Samsung, neskôr možno LG a teraz by sme za kráľa množstva možností a nastavení v systéme mohli označiť ASUS. Nový systém ZenUI 3.0 je skutočne preplnený množstvom funkcií. To je dobré aj zlé zároveň – k dispozícii máte množstvo nastavení, vďaka ktorým si môžete telefón prispôsobiť presne podľa svojich predstáv. Na druhej strane, niekedy je hľadanie potrebného nastavenia skutočne nekonečné. Iba pre nastavenie domovských obrazoviek existuje niekoľko rôznych sekcií, z ktorých každá sa aktivuje iným spôsobom.

Poďme ale pekne poporiadku. ASUS ZenFone 3 je vybavený operačným systémom Android 6.0.1 Marshmallow s masívnou nadstavbou výrobcu. Okrem množstva funkcií sa zmenil aj vzhľad systému, čo zbadáte hneď na zamknutej obrazovke. Tu sa okrem widgetu s hodinami a počasím nachádzajú aj ikony pre rýchle spustenie aplikácií Telefón, Správy a Prehliadač. Tieto aplikácie ale môžete vymeniť za akékoľvek ďalšie, ktoré chcete mať radšej na uzamknutej obrazovke, čo veľmi chválime. Ako v iných prípadoch, aj nastaveniu zamknutej obrazovky sa venuje celá jedna sekcia v nastaveniach telefónu, a tak aj tento prvok môžete prispôsobiť vaším predstavám.

Po odblokovaní na chvíľu nadobudnete dojem, že zmien oproti čistému Androidu možno nebude až tak veľa. To sa vás ale ZenUI iba snaží okabátiť. Akonáhle chcete domovské obrazovky nastaviť, narazíte na problém. Jednu formu nastavenia aktivujete gestom spojenia prstov na obrazovke, ako keď sa snažíte oddialiť pohľad na obrázok. Objavia sa nastavenia pre ikony, efekty presúvania medzi obrazovkami a mnohé ďalšie. Čo myslíte, že sa stane, ak stlačíte a dlho podržíte prst na obrazovke? Objaví sa celkom iné menu s ešte väčším množstvom nastavení. Okrem iného tu narazíte aj na sekciu s názvom Preferencie, kde nájdete zasa ďalšie nástroje pre úpravu domovskej obrazovky.

Skrátka, všetky tieto nastavenia na nás pôsobili veľmi mätúco. Oceňujeme, že systém je možné upraviť si podľa vašich predstáv, no nastavení je tak veľa, že iba málokto ich dokáže všetky absorbovať a aktívne využívať. Niektoré z funkcií sú pritom veľmi užitočné – napríklad možnosť ochrániť heslom niektoré aplikácie či nastaviť zobrazovanie drobnej ikony s počtom upozornení pri ikone aplikácie na ploche. Aj tie užitočné nastavenia sú ale ukryté pod vrstvou rôznych preklikov a premostení, ktoré používateľov neohromia.

Podobné nastavenia vás čakajú aj pri notifikačnej lište. Tu si môžete musíte zvoliť štyri nástroje, ktoré budú dostupné na vrchu zoznamu s ikonami pre rýchle spustenie. Potom si vyberiete dvanásť ikon v paneli s rýchlym spustením a ste vybavení. Znovu nám ale prekážalo, že do prvého riadku musíme zvoliť štyri možnosti zo zoznamu – Baterka, Kalkulačka, Zvýšiť výkon, Správca automatického spúšťania aplikácií, Sprievodca nastavením zvuku, Rýchly záznam, Snímka obrazovky, Fotoaparát a FM Rádio. Väčšinu z týchto funkcií nepoužívame a mnohé ďalšie aktivujeme inak a často rýchlejšie, ako v komplikovanej lište. Napríklad oceňujeme možnosť nastaviť si akciu pre dlhé stlačenie tlačidla Multitasking. My sme si sem nastavili akciu pre zhotovenie screenshotu, a tak je nám táto funkcia v notifikačnej lište absolútne zbytočná. Napriek tomu sme ju tam ale mali, pretože z dostupného výberu bola jedna z mála pre nás praktických. A tak či tak sme si museli vybrať štyri funkcie, ktoré budú permanentne zobrazené vo vrchnom riadku panelu s rýchlym spustením.

Nastavenia telefónu nebudeme už ďalej rozoberať. Je tu toho toľko, že by to zaplnilo samotnú recenziu. Môžete ale rátať s tým, že ak ste niekedy počuli o nejakom nastavení v nejakom telefóne, je veľmi pravdepodobné, že tu naň narazíte. Vybrať si môžete dokonca aj formát spomínanej snímky obrazovky. Skrátka, je tu toho skutočne veľa a prebádať všetky nastavenia môže trvať aj celé hodiny.

ASUS v systéme ZenUI nešetril ani predinštalovanými aplikáciami. Okrem štandardného balíka Google a základných nástrojov ako Galéria či Počasie tu nájdete množstvo ďalších aplikácií každého druhu. Amazon Kindle na čítanie kníh, Do It Later na pridávanie úloh, Laserové pravítko na demonštráciu schopností laseru na zadnej strane zariadenia, MiniMovie na vytváranie videí, Motívy pre aplikovanie rôznych grafických tém, PhotoCollage na vytváranie koláží, prehliadač internetu s názvom Puffin a mnohé ďalšie. Celkovo sme narátali až 20 rôznych aplikácií, ktoré v čistom Androide nenájdeme, a to po odrátaní všetkých Google služieb.

Chápeme, prečo to ASUS robí a veríme, že mnohým používateľom bude takáto forma systému Android vyhovovať. Množstvo extra funkcií a množstvo aplikácií, vďaka ktorým je možné telefón naplno využívať už po vybalení z krabice. To je ale presný opak toho, ako sa k situácii stavia čoraz viac výrobcov. Stále častejšie vidíme úpravy systému, ktoré majú vyzdvihnúť jednoduchosť a praktickosť. V prípade ASUS ZenUI je to skôr komplikovanosť, často zdvojenosť až strojenosť rovnakých funkcií a aplikácií a množstvo nastavení, ku ktorým sa bežný používateľ ani nedostane. Veríme, že sa aj tento výrobca v budúcnosti inšpiruje tými krokmi, ktoré robí Google vo svojich Pixel smartfónoch a zameria sa skôr na jednoduchosť a prívetivosť systému.

Multimédiá – solídny základ

Nemáme problém označiť ASUS ZenFone 3 za skvelý multimediálny smartfón. Ponúka všetko, čo by ste mohli v roku 2016 očakávať od multimediálneho zariadenia. Základom je veľký displej s jemným rozlíšením. Spomínané neduhy príliš neovplyvňujú multimediálny zážitok a bez problémov si vychutnáte videá, filmy, seriály, hudbu a aj prácu s multimediálnymi súbormi. Okrem veľkého displeja vám v tom pomôže aj dobrá výdrž batérie, vďaka čomu sa nebudete musieť báť ani dlhšej práce s náročnejšími súbormi.

Telefón ponúka iba jeden multimediálny reproduktor umiestnený na spodnej hrane zariadenia. Ten patrí vo svojej kategórie medzi tie lepšie. Hlasitosťou sa vyrovná iným reproduktorom umiestneným na rovnakom mieste a kvalitou mnohé predčí. Samozrejme, nedá sa porovnať s prednými stereo reproduktormi, ktoré dnes nájdeme na mnohých zariadeniach a ktoré ponúkajú oveľa lepší zážitok. Najhoršie na tomto umiestnení je to, ako jednoducho je možné tento reproduktor zakryť dlaňou. To bude nepríjemné najmä pri pozeraní videí a hraní hier v režime na šírku.

Telefón má aj slušnú multimediálnu softvérovú výbavu, no to nie je vždy výhodou. Množstvo predinštalovaných aplikácií niektorých používateľov poteší, no my sme aj tak radšej, ak nám výrobca nechá viac voľného miesta v pamäti pre naše vlastné obľúbené aplikácie. Nájdete tu ale tituly na spracovanie fotografií aj videa, takže je to dobrý základ pre menej skúsených používateľov.

28.10.2016