Facebook zháňa svoje údaje pre čo najpresnejšiu reklamu všetkými možnými spôsobmi. Ten, ktorý sa nakoniec prestal páčiť Applu, ako administrátorovi vlastného programu (Developer Enterprise Program), smeroval k zrušeniu účtu pre Facebook. A aby v tom nebol sám, postih prišiel aj pre Google.
Ako našiel Facebook spôsob získavania dát mimo Matrix
Poznáte aplikáciu Facebook Research? Je to interná aplikácia, ktorá mala slúžiť na prieskum a riešenie komunikácie medzi vlastnou a teda výlučne internou skupinou zamestnancov alebo spolupracovníkov. Teda ako bežný zákazník, by som sa k nej nedostal, jedine, ak by som bol cez program Apple Developer Enterprise Program zapojený do testovania, avšak výlučne interného. Facebook však využil prižmúrené oči spoločnosti Apple a oslovil svoju vybranú vzorku zákazníkov a umožnil im aplikáciu nainštalovať, dokonca ako odplatnú službu pre zákazníkov, ktorí za poskytnuté dáta dostávali od Facebook 20 USD mesačne.
Celý proces trval od roku 2016 a bol zameraný na vekovú skupinu 13 až 35 rokov. Zákazníci zároveň dávali aplikácii široké spektrum oprávnení a inštalovali aj VPN, ktorej úloha spočívala v presmerovaní celej komunikácie a toku údajov priamo cez Facebook servery. Prístup pre Facebook znamenal, že mal napríklad údaje z web prehliadača, ktoré zákazník označil ako šifrované. Tento šikovný ťah, ktorý Facebook využíval vyše dvoch rokov a získaval pre cielenú reklamu dôležité údaj, odhalil server Techcrunch.com. Podľa zistení tohto servera a jeho editorov, celý problém Facebook aplikácie spočíva v sledovaní zákazníkovho chovania a posielania hlásení späť do centrály. A to všetko s povoleniami v nastaveniach ochrany systému iOS, ktoré Apple považuje za neprijateľné. Teda aj Facebook jasne vedel, že by oficiálna žiadosť o schválenie aplikácie do App Storu neprešla,a tak sa vybral vlastnou cestou. Reakcia Apple bola rýchla, po zistení prišlo k pozastaveniu využívania týchto účtov zo strany Facebooku. Podobný systém práce so zákazníkom využíval aj Google a dopadol identicky, pozastavením účtu v Apple Developer Enterprise Program.
Ako sa však ukázalo, pozastavenie trvalo iba krátko, čo presne Facebook a Google sľúbili alebo urobili nie je jasné, avšak účty sa opätovne obnovili. A to po dvoch dňoch.
Dáta, reklama a osobné údaje
Ostatné obdobie, ktoré sa dá ohraničiť snáď horizontom piatich rokov je špecifické enormnou snahou veľkých firiem získavať dáta pre svoju reklamu, čo je pre nich kľúčová aktivita. A býva tiež štandardom, že pri tomto získavaní sa nerieši súkromie, ani ochrana osobných dát, proste je to voľný štýl. Od zavedenia európskej úpravy v oblasti ochrany osobných údajov sa zdá, že aj pre Facebook, Google a podobné spoločnosti je obtiažne sa pohybovať v tak tesnom priestore pravidiel. A to Európska Komisia hrozí pokutami a žalobami, pri každom jednotlivom porušení (aj keď zatiaľ to reálny dopad nemalo).
zdroj foto: techcrunch.com