Je tu posledná časť seriálu o optimalizácii aplikácií v obchode Google Play. Venovať sa budeme trom témam – faktory optimalizácie, ktoré dokážeme ovplyvniť iba nepriamo, výskum kľúčových slov a nástroje na meranie pozícií a popularity aplikácií.
Off-page optimalizácia
Hodnotenie a recenzia
Celkové hodnotenie aplikácie je extrémne dôležité. Nikto nebude sťahovať aplikáciu so zlými hodnoteniami.
Ako sa vyhnúť zlým hodnoteniam? V prvom rade musíte mať dobrú aplikáciu, bez toho to nepôjde. V druhom rade treba mať fungujúcu zákaznícku podporu. Užívatelia musia mať možnosť napísat vám ich problémy a očakávajú rýchlu a presnú odpoveď. Ak ju nedostanú, tak dajú aplikácii zlé hodnotenie. Ak im pomôžete, tak im naznačte, aby vám dali dobré hodnotenie.
Užívateľov môžete vyzvať priamo v aplikácii, aby ju ohodnotili. Nerobte to príliš skoro, ale až po určitom počte spustení. Nikdy ich do hodnotenia aplikácie nenúťte, pretože sa to môže obrátiť proti vám.
Počet hodnotení
Dôležitý je aj počet hodnotení. Aplikácie bez hodnotení nepôsobia príliš dôveryhodne.
Počet stiahnutí
Tu je to jednoduché – čím viac stiahnutí má aplikácia, tým častejšie sa zobrazuje užívateľom.
Rast počtu stiahnutí
Úspech vašej aplikácie môže ovplyvniť aj rast počtu stiahnutí. Ak aplikácia rastie rýchlo, tak sa môže dostať do kategórií Trendy a Najobľúbenejšie novinky.
Počet odinštalovaní
Väčšina užívateľov, ktorí si stiahlo vašu aplikáciu, ju hneď aj odinštalovalo? Pre Google to asi nebude dobrý signál a môže to ovplyvniť zobrazovanie vašej aplikácie vo výsledkoch vyhľadávania.
Frekvencia používania
Aplikácie, ktoré sú u užívateľov obľúbené a používaju ich častejšie ako iní, sú viditeľnejšie vo vyhľadávaní.
Budovanie odkazov
Píšu o vás ľudia a odkazujú na stránku vašej aplikácie v Google Play obchode? Google potvrdil, že aj toto zlepšuje vaše pozície. Využiť tu môžete všetky techniky, ktoré fungujú v SEO svete.
Ako pracovať s kľúčovými slovami?
Tri hlavné faktory, ktoré by ste mali zohľadnovať pri výbere kľúčových slov sú náročnosť, objem vyhľadávania a relevantnosť.
Pre vyhľadanie slov použite štandardné SEO nástroje:
Platia rovnaké pravidlá ako v SEO svete: Uvážlivo voľte kľúčové slová, na ktoré ste schopní byť vysoko medzi ponúkanými aplikáciami. Skúšajte s kľúčovými slovami pracovať.
4 základné pravidlá pri výbere kľúčových slov:
- Na prvom mieste by mala byť relevancia. Vyberajte len také kľúčové slová, ktoré vystihujú vašu aplikáciu.
- Zamerajte sa na menej konkurenčné (tzv. lont-tail) kľúčové slová. Je lepšie byť v TOP5 na menej konkurenčné slová ako byť v TOP100 na vysoko konkurenčné slovo.
Nie ako v tomto prípade, kde je zbytočne vložený aj názov developera a slovo “app”. - Do názvu nepridávame zbytočné kľúčové slová
- Nepriživujeme sa na trendových kľúčových slovách. Robia to tak všetci.
V obchode sa momentálne nachádza 250 aplikácii, ktoré majú v titulku slovo “flappy”.
Ako merať pozície?
Na meranie pozícií môžeme použiť nástroj MobileDevHQ, ktorý je použiteľný aj v bezplatnej verzii. V bezplatnej verzii si do neho pridať tri aplikácie a v rámci nich sledovať neobmedzený počet kľúčových slov a neobmedzený počet konkurentov.
Kde získať informácie o konkurencii?
Dobrý nástroj je aj App Annie. Nájdete v ňom informácie o tom, ktoré aplikácie v danej kategórii sú najpopulárnejšie na Slovensku a ako sa toto poradie menilo. Nájdete tu napríklad aj informáciu o tom, či je v niektorej kategórii aplikácia umiestnená v sekcii “Feautured”. V databáze je vyše 1,5 milóna aplikácií z obchodu Google Play.
Záver
App store optimization je u nás na Slovensku stále takmer neznámy pojem. Optimalizáciu využíva iba málo vývojárov, aj napriek tomu, že aj malé zmeny vám môžu pomôcť a zviditeľniť vašu aplikáciu. Ak ste ešte s ASO nezačali, tak teraz je ten správna doba. Je len otázkou času, kedy sa optimalizácia viac rozšíri aj u nás, čo so sebou prinesie aj nárast konkurencie. Inými slovami – začnite s ASO už teraz a získate tak výhodu oproti tým, ktorí túto možnosť až neskôr.
Seriál vznikol v spolupráci s agentúrou Visibility.