MojAndroid

Existujú rôzne typy, tvary a veľkosti zariadení poháňaných operačným systémom Android. Navrhovanie aplikácií tak, aby fungovali bezchybne bez ohľadu na vlastnosti konkrétneho zariadenia, je rovnako umenie ako aj veda. Pri vývoj aplikácií pre tablet je nutné zohľadniť niekoľko vecí. Dizajnovanie softvéru pre tablety nie je také isté ako navrhnovanie dizajnu pre mobilné telefóny, ale sú si veľmi podobné. V tomto návode vysvetlíme techniky pre dizajnovanie aplikácií, ktoré pracujú spoľahlivo na tablete, a zároveň sa mnohé dajú aplikovať aj na iné typy zariadení.

Momentálne svet zažíva tabletový “boom” – pozrite sa na hociktorý elektronický obchod, a v jeho ponuke určite nájdete desiatky Android tabletov. Na výber máte veľa rôznych typov – od lacnejších tabletov s obrazovkami, ktoré nie sú o moc väčšie ako bežný smartfón, a beží na nich jedna zo starších verzií Android SDK (1.6), až po výkonnejšie čítačky elektronických kníh a “nadupané mašinky” ako Motorola Xoom či HTC Flyer. Ale aj napriek neprebernému množstvu dostupných značiek a modelov, iba dva tablety s veľkým displejom sú dodávané s oficiálnym Android Marketom a celým radom Google služieb: Samsung Galaxy Tab a Motorola Xoom.Tieto dva tablety budeme používať ako príklady, ale rady v tomto návode sa vzťahujú na väčšinu správne nakonfigurovaných (výrobcom) tabletov.

Ako do toho zapadá Honeycomb?

Android SDK 3.0 a Android SDK 3.1 (Honeycomb) sú zamerané najmä na pridanie doteraz neexistujúcich funkcií pre tablety, pre komunitu Android vývojárov. Tieto funkcie budú skôr či neskôr zlúčené s existujúcimi funkciami pre telefóny, ale neočakáva sa, že by sa Android pre tieto typy zariadení (telefóny a tablety) vyvíjal diametrálne rôznymi smermi.

Vďaka vydaniu Honeycombu “nadupanému” optimalizáciami a funkciami používateľského rozhrania pre tablety, sa v nadchádzajúcich mesiacoch na trhu objaví oveľa viac tabletov. Veď už v tomto kvartáli boli na rôznych konferenciách zameraných na mobilné telefóny a elektroniku ohlásené desiatky tabletových zariadení.

Niektoré z techník, ktoré preberieme, vyžadujú nové Android SDK 3.0 a 3.1, aj keď tie isté funkcie si pravdepodobne nájdu cestu aj do starších zariadení, lebo tím Androidu ich postupne sprístupňuje cez spätne kompatibilné zdieľané knižnice, a samozrejme sú pridávané aj do pripravovaných verzií SDK, ktoré budú k dispozícii pre všetky zariadenia. Iné spomenuté techniky môžu byť použité s ľubovoľnú verziu Android SDK.

Hlavné paradigmy dizajnu používateľského rozhrania pre tablety

Väčšina existujúcich aplikácií nebola navrhnutá s ohľadom na veľké displeje s vyššími rozlíšeniami ako smartfóny. Aplikácie pre telefóny sú vo všeobecnosti spravené tak, aby ukázali minimum informácií na obrazovke, aby bolo používateľské rozhranie čitateľné a dalo sa v ňom ľahko orientovať. Na displeji tabletov je však oveľa viac miesta, ktoré sa dá užitočne využiť. Väčšina aplikácií pre telefóny funguje be problémov aj na zariadeniach s veľkou obrazovkou, ale často zostane veľa nevyužitého priestoru. Na nasledujúcom obrázku je ukázaný screenshot z aplikácie Google Reader, ktorá ešte nebola aktualizovaná pre tablety.

Porovnajme ho s aplikáciou Pulse, ktorá je rozdelená na dve polovice, čím využíva dostupný priestor používateľského rozhrania pre zobrazenie viac informácií, zatiaľ čo stále zachováva vizuálnu príťažlivosť a jednoduchosť aplikácie pre smartfóny.

Tento návrhový vzor sa opakuje v mnohých aplikáciách pre tablety. Jeden spôsob, ako vytvoriť tento typ návrhového vzoru je mať ListView na ľavej strane obrazovky, a zobrazenie nejakých podrobností napravo. Na zobrazenie podrobností sa dá použiť WebView, ImageSwitcher, alebo nejaký iný druh komponentu, v ktorom sa dá dynamicky aktualizovať obsah.

Pre väčšinu z vás, sú veci, ktoré sme spomenuli v tomto článku, pravdepodobne samozrejmosťou, ale treba začať pekne poporiadku. Ďalšiu časť článku o tvorbe aplikácií pre tablety sa pokúsime uverejniť v priebehu 7 dní.

6.6.2011

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+