MojAndroid

Ako správne propagovať výrobky a služby, keď väčšina zákazníkov sa orientuje na cenu? Alza teraz podľa názoru Rady pre reklamy predviedla, že aj slovné spojenie, ktoré smeruje k najlepšej cene, ako tej najnižšej, môže byť zavádzajúce.

Najlepšia neznamená najnižšia

Hneď prvé vnímanie slovného sloganu, ktorý predvádza stále na svojich stránkach Alza, ako sa ukazuje, môže byť zavádzajúce a klamlivé. Ak totiž spojíme s cenou atribút najlepšia, teda vznikne najlepšia cena, potom je otázka, či sa tým za každých okolností myslí aj cena najnižšia? A práve už samotná pochybnosť, ako teda na takúto ponuku nazerať je tušením, že zavádza zákazníka. Ten má totiž očakávanie, že ak mu predajca ponúka garanciu najlepšej ceny, je tým myslené, že je to cena pri porovnaní s konkurenciou a zároveň výberom identického tovaru, aj cenou najnižšou v danom porovnaní. Skutočnosť je však iná.

Na podnet zákazníka sa celým nastavením tohto sloganu a jeho prezentáciou zaoberala aj Rada pre reklamu. Jej záver nie je pre predajcu pozitívny, pretože Alza podľa publikovaného nálezu porušila Etický kódex reklamnej praxe a vo výsledku vytvorila reklamu, ktorá je klamlivá a teda dokonca uvádza priemerného spotrebiteľa do omylu, ako vlastne najlepšiu cenu vnímať. Alza navyše ponúka možnosť, aby ju zákazník kontaktoval, keď dostane lepšiu alebo nájde lepšiu ponuku u iného predajcu a Alza urobí maximum, aby zákazník bol spokojný. Rada pre reklamu hodní práve toto ako ponuku, kedy sa má spotrebiteľ dopracovať k najnižšej cene, pričom však v realite sa tak nestane, aj keď splní všetky definované podmienky. Teda očakávanie najnižšej ceny nenastúpi.

Pri podrobnom čítaní, a to plne postačuje úvod vysvetlenia, ktoré Alza ponúka na stránkach svojej služby, je jasné, že najlepšia cena neznamená pre Alzu tú najnižšiu. Je však k tomu pridané spojenie na služby, distribúciu alebo aj zákaznícku podporu, čo má definovať pridanú hodnotu, ktorú zákazník dostane v cene. Iste, otázka vnímania. Zároveň však, ak na zákazníka bliká baner, kde vidí iba spojenie o garancii najlepšej ceny, bez presmerovania na detail služby je na mieste očakávanie, že je to garancia tej najnižšej ceny. Také je totiž aj u nás vnímanie. A Alza to šikovne využila, pričom nie je prvá.

Rada pre reklamu uvádza záverom nasledovné: „Tvrdenie o garancii najlepšej ceny síce môže byť samo o sebe pravdivé, avšak vzhľadom na okolnosti a súvislosti, v akých ho zadávateľ používa považuje Rada pre reklamu  toto za klamlivé a schopné uviesť priemerného spotrebiteľa do omylu.“

A keďže je omyl podľa už zmieneného etického kódexu a jeho vyvolanie na strane zákazníka zakázané, je aj konanie Alzy v rozpore s týmito pravidlami.

Staré triky bez vplyvu?

Tým, ako dlho sa už pohybujem na scéne podobných praktík a ich využívania, som voči nim imúnny. Avšak je otázka, či stále platí a existuje kategória priemerného spotrebiteľa, ako niečo reálne, kde je dôvod zasahovať a poskytovať ochranu. Najmä dnes, kedy sa o takýchto praktikách a potom aj závažnejších, píše neustále aj na našich stránkach? Zatiaľ to proste vyzerá, že áno, je na to stále priestor.

27.5.2019

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+