MojAndroid

Ako správne propagovať výrobky a služby, keď väčšina zákazníkov sa orientuje na cenu? Alza teraz podľa názoru Rady pre reklamy predviedla, že aj slovné spojenie, ktoré smeruje k najlepšej cene, ako tej najnižšej, môže byť zavádzajúce.

Najlepšia neznamená najnižšia

Hneď prvé vnímanie slovného sloganu, ktorý predvádza stále na svojich stránkach Alza, ako sa ukazuje, môže byť zavádzajúce a klamlivé. Ak totiž spojíme s cenou atribút najlepšia, teda vznikne najlepšia cena, potom je otázka, či sa tým za každých okolností myslí aj cena najnižšia? A práve už samotná pochybnosť, ako teda na takúto ponuku nazerať je tušením, že zavádza zákazníka. Ten má totiž očakávanie, že ak mu predajca ponúka garanciu najlepšej ceny, je tým myslené, že je to cena pri porovnaní s konkurenciou a zároveň výberom identického tovaru, aj cenou najnižšou v danom porovnaní. Skutočnosť je však iná.

Na podnet zákazníka sa celým nastavením tohto sloganu a jeho prezentáciou zaoberala aj Rada pre reklamu. Jej záver nie je pre predajcu pozitívny, pretože Alza podľa publikovaného nálezu porušila Etický kódex reklamnej praxe a vo výsledku vytvorila reklamu, ktorá je klamlivá a teda dokonca uvádza priemerného spotrebiteľa do omylu, ako vlastne najlepšiu cenu vnímať. Alza navyše ponúka možnosť, aby ju zákazník kontaktoval, keď dostane lepšiu alebo nájde lepšiu ponuku u iného predajcu a Alza urobí maximum, aby zákazník bol spokojný. Rada pre reklamu hodní práve toto ako ponuku, kedy sa má spotrebiteľ dopracovať k najnižšej cene, pričom však v realite sa tak nestane, aj keď splní všetky definované podmienky. Teda očakávanie najnižšej ceny nenastúpi.

Pri podrobnom čítaní, a to plne postačuje úvod vysvetlenia, ktoré Alza ponúka na stránkach svojej služby, je jasné, že najlepšia cena neznamená pre Alzu tú najnižšiu. Je však k tomu pridané spojenie na služby, distribúciu alebo aj zákaznícku podporu, čo má definovať pridanú hodnotu, ktorú zákazník dostane v cene. Iste, otázka vnímania. Zároveň však, ak na zákazníka bliká baner, kde vidí iba spojenie o garancii najlepšej ceny, bez presmerovania na detail služby je na mieste očakávanie, že je to garancia tej najnižšej ceny. Také je totiž aj u nás vnímanie. A Alza to šikovne využila, pričom nie je prvá.

Rada pre reklamu uvádza záverom nasledovné: „Tvrdenie o garancii najlepšej ceny síce môže byť samo o sebe pravdivé, avšak vzhľadom na okolnosti a súvislosti, v akých ho zadávateľ používa považuje Rada pre reklamu  toto za klamlivé a schopné uviesť priemerného spotrebiteľa do omylu.“

A keďže je omyl podľa už zmieneného etického kódexu a jeho vyvolanie na strane zákazníka zakázané, je aj konanie Alzy v rozpore s týmito pravidlami.

Staré triky bez vplyvu?

Tým, ako dlho sa už pohybujem na scéne podobných praktík a ich využívania, som voči nim imúnny. Avšak je otázka, či stále platí a existuje kategória priemerného spotrebiteľa, ako niečo reálne, kde je dôvod zasahovať a poskytovať ochranu. Najmä dnes, kedy sa o takýchto praktikách a potom aj závažnejších, píše neustále aj na našich stránkach? Zatiaľ to proste vyzerá, že áno, je na to stále priestor.

27.5.2019

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

3 odpovede na “Garancia „Najlepšej ceny“ od Alzy je klamlivá. Rozhodla Rada pre reklamu”

  1. Alza našla ďalšie “šedé miesto” v zákonoch a využila ho. Následne ju stopli. Myslím, že týmto sa Alze nepodarilo nahnať enormné množstvo zákazníkov, ktorí by sa mohli cítiť “oklamaní” či nebodaj “okradnutí”. Takže hotovo, bodka. Poďme ďalej.

    Čo mňa ako zákazníka ale už dlhšiu dobu vyslovene hnevá, že to doposiaľ nikto nezakázal, sú praktiky, ktoré sa využívajú (a to všetci, nielen Alza) pri rôznych výpredajoch, povianočných zľavách a podobne. A tým myslím tie neuveriteľné zľavové percentá, ktoré sú často absolútnymi nonsensami a hlavne klamstvami – aj keď podľa zákona to klamstvo nie je. Často vidno predávať XY mesiacov (niekedy aj rokov) starý tovar so zľavou z pôvodnej ceny, s ktorou bol tento tovar uvedený na trh, aj keď táto cena už veľmi dlho neodpovedá skutočnej cene tovaru. Všetci vedia o čom ide… Samostatnou kapitolou týchto klamstiev je umelé zvyšovania cien tovaru, hlavne pred Vianocami, z ktorého sa následne vypočíta zľava, ktorá je absolútne “Mega výpredajová” a veľa krát sa stane, že výpredajová cena je vyššia ako cena pred umelým zvýšením, z ktorej sa výpredajová cena počíta (krásnym príkladom spred pár rokov vzad je ponuka z “H*j.sk” kedy sa jedny turistické topánky predávali s 95% zľavou za tuším 95€ s tým, že pôvodná cena bola viac ako 5000€ -> za turistické topánky!)…

    Vyššie napísaným, by som chcel vlastne povedať, že nech sa dotyčné úrady, rady a iné potrebné inštitúcie, radšej vykašľú na nejaké pseudoklamlivé “Garancie najnižšej ceny” (ktoré v podstate neklamú, len si pravdu vykladajú po svojom), ale zaoberajú sa skôr problémami -> teda klamstvami, ktoré koncového zákazníka poškodzujú a klamú rozhodne viac, a to mnou vyššie spomínané klamlivé zľavy a umelé zvyšovanie cien pre vytvorenie väčšieho percenta zľavy. Menej skúsený zákazník v takýchto prípadoch nemá šancu odhaliť “klamstvo” umelej ceny a chtiac nechtiac na to môže nemilo “doplatiť”…
    Úprava zákonov, si myslím, je v tomto prípade nevyhnutná a malo by sa konečne začať konať v prospech zákazníka, a nie firiem či spoločností!

    EDIT:
    PS: Autorovi článku, a aj redakcii, by som vyjadril určitú formu vďaky za to, že sa snažia takýmito článkami šíriť “osvetu” medzi koncovými zákazníkmi. Čím viac takýchto článkov bude, tým skôr sa snáď podarí ochrániť koncového zákazníka :)

  2. No neviem. Mne sa zdá Alza ako najlepší predajca čo sa týka služieb aj cien a kvality tovaru. Nejdem menovať ktorý eshop ale kúpil som u nich Lumiu 950XL a nakoniec som zistil že daný mobil bol len dovezený z Talianska a opravený s tým že mal o pár € nižšiu cenu. Tam som sa cítil oklamaný ale nemal som nervy na naťahovačky tak som to neriešil, 2 roky mi vydržal a teraz som cez Alzu kúpil Asus ROG phone za bezkonkurenčnú cenu 840€ s plným príslušenstvom úplne nový. Ich najrýchlejšie doručenie je naozaj. Najrýchlejšie keďže nie je problém si objednať aj v sobotu a v nedeľu mám doma zakúpený tovar. Cena odpovedá kvalite a 100% pôvodu od výrobcu.

  3. hmm celkovo alzu maju velmi v oblube ako slovaci tak si dovolim tvrdit ze aj cesi ale to je zrejme. U alzy mi skor vadi ze black friday maju aspon raz v mesiaci :D pricom ako vela krat som si vsimol ze to co je u nich zlavove tak kdekolvek inde to je normalna cena…

Pridaj komentár

+