MojAndroid

Aj u nás je známa a využívaná. V ostatných dvoch rokoch možno i viac ako eBay či Amazon. To je Alibaba, koncept online nakupovania, ktorým chce čínsky trh ovládnuť ten celosvetový. Bude mať teda Alibaba pod palcom celosvetový trh online nakupovania?

Čínsky úspech nemusí kopírovať ten svetový

Alibaba je momentálne v novom článku, ktorý zverejnil The Wall Street Journal, považovaná za príklad úspechu aj zlyhania alebo skôr príkladom nenaplnených ambícií. Na lokálnom čínskom trhu, kde Alibaba začínala, dosahovala v online nakupovaní obrovské úspechy. Ak by sme to pretavili do čísel, potom rok 2018 bol ukončený s celkovým počtom 654 miliónov zákazníkov, ktorí minuli počas nakupovania 853 miliárd dolárov.

Tento úspech je väčší, ako dokázal vygenerovať eBay alebo Amazon. A tak prišiel na rad zvyšok sveta, najskôr ten blízky, Alibaba začala svoj koncept úspechu nastavovať v Ázii (Vietnam, Thajsko). Avšak očakávaný výsledok, ktorý by po finančnej stránke napodobnil domáci čínsky, sa nedostavil.

Alibaba má totiž obrovskú víziu, ktorá spočíva v obsluhovaní dvoch miliárd zákazníkov po celom svete. Ak sa podarilo na čínskom trhu ustáliť ich počet na 654 miliónoch, nemal byť problém, podľa predstáv vedenia spoločnosti, tento cieľ naplniť. Avšak zatiaľ sa ukazuje, že ide skôr o víziu a cieľ bol skutočne nastavený ambiciózne. Krajiny Ázie, okrem Číny, reagujú presne opačne, teda nerastú.

Expanzia na zahraničné trhy a koncept práce “996”

Alibaba ide aj na iné trhy, napríklad do Ruska či Brazílie, kde je však trend opačný. Avšak ten ázijský, ak už nebudeme brať do úvahy Čínu, je akýsi iný. Problém by mal byť najmä v nastavení pracovných návykov Číňanov a iných zamestnancov v regióne a konkurencia západných spoločností.

Čínski zamestnanci spoločnosti Alibaba majú koncept práce známy ako „996“, teda pracujú od 9.00 hod do 21.00 hod, šesť dní v týždni. A to je aj jedným z faktorov úspechu, ktorý sa jednoducho nedá nastaviť a aplikovať všade. Napriek tomu však Alibaba investuje, kupuje konkurenčné projekty, aby sa jej cieľ dvoch miliárd zákazníkov nevzďaľoval. Takto sa usadila v iných častiach sveta, napríklad v Pakistane alebo Turecku.

Alibaba čelí napríklad v Thajsku odchodu mnohých lokálnych manažérov, ktorí sa nevedia nastaviť na čínsku filozofiu podnikania. Alibaba je na tamojších trhoch prítomná cez spoločnosť online nakupovania s názvom Lazada. A tak musí nahrádzať lokálnych manažérov svojimi, priamo z Alibaby. Takéto problémy má Alibaba vo viacerých trhoch Ázie a výrazne to brzdí jej rozvoj vo vlastnom regióne.

Viacerí sa pýtajú, či je úspešná veľká čínska firma schopná preraziť a prekonať svoj vlastný trh a expandovať rovnako agresívne a rýchlo, aby vznikla celosvetová sieť pre dve miliardy zákazníkov. Nepodarilo sa to zatiaľ nikomu, aj keď eBay a spol. sa o to ani nepokúšajú. Tak uvidíme za niekoľko rokov, či uspeje práve Alibaba.

30.9.2019

+