MojAndroid

Ako to už býva v živote skoro pravidlom, každá informácia alebo to, čo človek zistí pri svojej práci alebo sa proste inak dozvie, ho podnieti zamyslieť sa nad stavom danej veci alebo problému. Keď som pred pár dňami čítal informáciu, že sa Európskej komisii nepáči, ako Česká republika prebrala Smernicu týkajúcu sa práv zákazníka voči operátorom, hneď som pozrel do nášho zákona. No musím sa priznať, že nie sme ďaleko od toho, aby sme takto boli posudzovaní aj my. Pričom samotný princíp, o ktorý sa hrá je jednoduchý, ako to už zvyčajne býva.

Náš tip
NAJlepší mobilný operátor roka 2016: Hlasujte, ktorý operátor je podľa vás najlepší

Legislatíva z Bruselu

Európska legislatíva sa pozerá kriticky na situáciu, kedy sa podnik (operátor v našom prípade) rozhodne zmeniť zmluvu. Aby to nemali aj naši operátori jednoduché, je pre prípad, že počas existujúceho záväzku so svojim zákazníkom upraví tomuto zmluvné podmienky, dané práve zákazníkovi právo, aby od takejto zmluvy odstúpil. Aj keď mám už viacero rokov dvoch operátorov súčasne, nikdy som sa s týmto v praxi nestretol. Prečo je tomu tak, vysvetlím nižšie. Takto inak vyzerá text zo Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/136/ES:

Členské štáty zabezpečia účastníkom právo odstúpiť od zmluvy bez sankcii v prípade oznámenia úprav zmluvných podmienok, ktoré navrhol podnik poskytujúci elektronické komunikačné siete a/alebo služby.

Európski operátori

Teda, v prípade, že operátor zmení alebo upraví zmluvu, má jeho zákazník právo na odstúpenie od takejto zmluvy, a to bez sankcií. Práve v Čechách sa vyskytol problém, ktorý zvádza k myšlienke, že návrh textu ich zákona bol priamo operátormi nadiktovaný. Jeho znenie totiž už na prvé prečítanie značne vybočuje z rámca, ktorý by mal chrániť práva zákazníka. Nie je prekvapením, že to ide na úkor zákazníka. Veď posúďte, zákazník mal mať právo na odstúpenie iba v prípade, že sa jedná o zmenu podstatnú a zároveň vedie k zhoršeniu práv zákazníka. No rozdiel je tak výrazný, že sme sa od jednoduchej a v podstate každej zmeny zmluvných podmienok dostali až k spojeniu „podstatná zmena a zároveň zhoršenie práv zákazníka“. Európska komisia teraz stále vedie konanie, ktorým chce dosiahnuť zosúladenie národnej legislatívy s tou európskou.

Realita na Slovensku

Ako sme na tom však my? Tu práve začala moja myšlienka, keď som si nevedel spomenúť, kedy operátor vyhlásil zmenu zmluvných podmienok a dal zákazníkovi túto vedieť, vrátane oznámenia jeho práva na ukončenie zmluvy. A to ukončenie bez akýchkoľvek sankcií. Že to nie je celkom v poriadku mi prezradila naša textácia zákona o elektronických komunikáciách (zákon NR SR č. 351/2011 Z. z.). To je totiž zákon, kde nájdete odpoveď na vzťah operátor a jeho zákazník. No a skúste hádať, čo je ukryté v jeho znení, pokiaľ ide o práva zákazníka, keď sa zmení zmluva s jeho operátorom? Vyzerá a je to napísané presne takto:

Podnik (myslené operátor) je povinný písomne, elektronickou poštou alebo službou krátkych správ (SMS) oznámiť účastníkovi najmenej jeden mesiac vopred podstatnú zmenu zmluvných podmienok a zároveň ho informovať o jeho práve odstúpiť od zmluvy o poskytovaní verejných služieb bez sankcií, ak tieto zmeny neakceptuje; oznamovacia povinnosť je splnená aj oznámením účastníkovi, že došlo k podstatnej zmene zmluvných podmienok a kde sa s týmito zmenami môže podrobne oboznámiť. 

Nepodstatná zmena podmienok

Slovenskí operátori tak majú celkom pohodlný život, pretože svoje zmeny zmluvných podmienok vyhodnocujú ako nepodstatné a teda žiadne právo pre ich zákazníkov nevzniká. Veď kam by prišli, ak by dávali možnosť ukončovať zmluvy bez sankcií? Čo s viazanosťou? Ako sa vysporiadať s dotovaným telefónom? Otázok by bolo viacero, stratu zákazníka musíme započítať tiež. Preto je lepšie definovať právo zákazníka na ukončenie zmluvy s operátorom iba na situáciu, ak je zmena zmluvy podstatná. Čo to však je, netuší asi nikto. Iba sa vráťme k textu znenia Smernice, kde slovo „podstatná“, žiaľ nenájdeme.

Náš tip
NAJlepší mobilný operátor roka 2016: Hlasujte, ktorý operátor je podľa vás najlepší

27.1.2017

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+