MojAndroid

Batéria je vskutku dôležitou, ale aj veľmi zraniteľnou súčasťou prakticky všetkých Android zariadení. Ako však zistiť, či je batéria vo vašom smartfóne poškodená? Je príčinou softérová chyba, alebo opotrebenie materiálu, pokles kapacity, a teda hardvérové zlyhanie? Dozviete sa v dnešnom návode.

Náš tip
Xiaomi Mi Max 3 oficiálne: 6,9″ displej a obrovská 5500 mAh batéria

Náš tip
Externá batéria NOCABLE nabíja smartfón bezdrôtovo. Pozrite sa na to!

Poškodená batéria | Softvér alebo hardvér?

To, že sa váš smartfón vybíja nezdravo rýchlo, prípadne náhle, nemusí byť znakom len poškodenej batérie. Môže ísť takisto o softvérový problém, kde na pozadí spôsobuje škodu nejaká aplikácia. Tu pomôžu aj tituly pre optimalizáciu využitia batérie. Práve z tohto dôvodu je však niekedy veľmi ťažké identifikovať správny problém. Pomôcť by mohlo obnovenie továrenských nastavení a následne sledovanie používania zariadenia po samotnom “vymazaní.” V minulosti bolo možné batériu jednoducho vymeniť ako “kus za kus.” Dnes to už pri väčšine modelov nie je možné, a tak je poškodenú batériu nutné vymeniť servisným zásahom.

Batérie sú komplikované

Internet obletela aj informácia o tom, ako každá batéria je prakticky “časovaná bomba.” Samozrejme, ide o extrémne vyjadrenie, ktoré nadobúda zmysel len v extrémnych podmienkach. Ak necháte telefón v letných horúčavách za sklom auta, je logické, že dôjde k poškodeniu. Keďže ide o poriadny kus chémie, zriedka sme svedkami aj chyby od výrobcu. Neslávne známym je v tomto prípade smartfón Samsung Galaxy Note 7, ktorého batéria bola chybná od výroby, a objavili sa aj prípady samovznietenia batérie.

Náš tip
Nubia N3 oficiálne: 5,99″ displej a batéria s kapacitou 5000 mAh!

Ako sa správa batéria?

Každá batéria je stavaná na určitý počet batériových cyklov. Tie prezentujú hodnotu vybitia batérie od úplného nabitia. Hodnota nabíjacích cyklov, ktorú pozná väčšina používateľov je však akýsi priemer v priebehu používania a nabíjania batérie. Batérie, ktoré používame v našich zariadeniach pracujú približne na 80% svojej kapacity, pričom je teoreticky bezpečné ich využitie až do 125% udávanej kapacity. Navyše nikdy nedosiahnu reálnu nulu kapacity. Náš telefón a samozrejme softvér, ktorý to reguluje, nám ukazuje stupnicu od 0 do 100% (zo spomínanej kapacity, ktorá sa štandardne využíva).

Kedy batériu vymeniť?

Ak batéria klesne pod určitú hodnotu nabíjacích cyklov, na ktoré je stavaná, o určitú hodnotu klesne aj jej kapacita. Hovoríme však v praxi maximálne o niekoľkých percentách za používanie napríklad počas celého dňa. Pokiaľ sa však batéria začne chovať neštandardne, je dôležité zvažovať jej výmenu. Ak telefón pripojíte do nabíjačky, nabijete ho na 100% a následne po vytiahnutí klesne kapacita aj o niekoľko desiatok percent, je to nezdravé chovanie batérie. Rovnako to platí počas používania. Ak sa vám batéria štandardne vybíja po určitých percentách a následne naraz klesne zo 60 na 30 percent, aj v tomto prípade ide o nezdravé chovanie.

Náš tip
ASUS ZenFone 4 Max: 5000 mAh batéria a duálny fotoaparát za neprekonateľnú cenu

Podobným problémom môže byť aj to, že sa už vaša batéria nikdy nedobíja naplno. Máte ju napríklad v nabíjačke celé hodiny, ale neuvidíte na displeji hodnotu 100% či hlásenie, že je batéria úplne nabitá. Ak si však nie ste istý, či je problém softvérový alebo hardvérový (ako bolo spomenuté vyššie), prípadne neviete, či za daný problém môže skutočne batéria, pred realizovaním výmeny je vhodné siahnuť po diagnostike v servisnom stredisku, ktorá vám môže povedať viac.

Nebezpečne zničená batéria

Áno, realitou sú občas aj extrémne prípady. Ak spozorujete, že vaša batéria je nafúknutá, prípadne deformuje povrch vášho telefónu, ide o vážny problém. V takom prípade je potrebné prestať používať zariadenie a ak je to ešte možné, nechať okamžite vymeniť batériu. Rovnaká informácia platí aj pokiaľ je váš smartfón nadmerne horúci či priam až pálivý k pokožke. V opačnom prípade môže dôjsť nielen k chybným reakciám zariadenia, ale aj k poškodeniu povrchu batérie a následnému samovznieteniu a zraneniu používateľa.

Batéria je v súčasnosti k dispozícii aj ako voliteľné príslušenstvo, ktoré môže rozšíriť pôvodnú kapacitu a navýšiť výdrž vybraných Android zariadení.

Problémy s batériou sa obvykle nezvyknú objaviť v prvých 18 – 24 mesiacoch používania v prípade, že bolo zariadenie využívané v štandardných podmienkach a nabíjané originálnou certifikovanou nabíjačkou. Napriek tomu sa môžu objaviť výnimky v podobe chybných kúskov alebo nesprávneho používania zo strany samotného používateľa. Starostlivosť o vašu batériu tak rozhodne netreba zanedbať a prípadné komplikácie je potrebné riešiť okamžite. Máte skúsenosti s výmenou či poškodením batérie? Vaše otázky a postrehy nám môžete napísať do diskusie pod článkom.

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+