MojAndroid

Je až neuveriteľné, ako Facebook a jeho aplikácia a služby znižujú návštevnosť iných, prevažne spravodajských webov. Najviac sa to prejaví počas výpadkov, ktoré z času na čas sociálne siete postihnú.

Päť hodín a 38%

Meranie nárastu konkurencie, ak Twitter môžete takto definovať a tiež iných, najmä spravodajských webov, sa meria počas krátkych výpadkov Facebooku a jeho služieb. Je to nesmierne zaujímavé a vtedy si môžeme uvedomiť, že klasické webové portály, ktoré majú spravodajstvo sú priamym čítaním na okraji. Aj oni sa museli prispôsobiť a vydať cestou šírenia svojich článkov cez Facebook. Keď pred niekoľkými dňami, 4. októbra vypadli Facebook, Instagram a WhatsApp, nastal zaujímavý úkaz.

Ako prvé reagovali spravodajské weby, pretože ľudia chcú mať informácie o dianí vo svoje krajine a svete, preto logicky nasledovala priama návšteva webu, ktorý sledujú cez Facebook. Toto správanie počas piatich hodín nečinnosti Facebooku spôsobilo nárast priamej návštevy webov o 38%. Z grafu spoločnosti Chartbeat je presne vidieť, ako sa o 15:00 zvýšil nárast a zelená línia označujúca priame návštevy webov ide strmo nahor. Po skludnení situácie a opätovnom nahodení sociálneho priestoru sa všetko vráti späť do bežného rytmu. Na tomto príklade je celkom zjavné, ako väčšina ľudí berie údaje cez Facebook a od tohto komunikačného kanálu sú tak závislé všetky média, ktoré ho proste musia využívať. Sledovanie správania urobila agentúra Chartbeat v 60 krajinách sveta. Niečo podobné sa udialo aj v roku 2018, keď však Facebook vypadol iba na 45 minút, pričom aj táto krátka doba stačila, aby ľudia okamžite začali otvárať v prehliadači svoje obľúbené stránky.

A druhým víťazom výpadku je samozrejme konkurencia. Twitter okamžite začal napredovať a keď už máte jeho aplikáciu v telefóne, Facebook nejde, tak je to alternatíva. Nárast tejto služby bola počas obdobia nefunkčnosti služieb Facebooku až 72%. Opäť, ako aj pri priamom čítaní spravodajstva, akonáhle sa Facebook vrátil do on-line sveta, upadla aj vlna záujmu o Twitter.

Z tohto príbehu je celkom zjavné, akú veľkú masu planéty Facebook ovláda, už iba tým, že cez jeho kanály sme si zvykli sledovať všetko na jednom mieste, komunikovať s kamarátmi, predávať veci a byť proste v dianí. Najmä tvorcovia obsahu (spravodajstva) týmto ukázali, ako skutočné sú ich sťažnosti, keď sa broja proti tomu, že oni sú tí, ktorí vlastne dávajú Facebooku zmysel (aspoň čiastočne) a z tržieb z reklamy zatiaľ nedostávajú to, čo by chceli. Identicky to však má napríklad aj Google. O zmene sa dlho hovorí, riešenie alebo dohoda na ňom a jej nasadenie do praxe, však absentuje.

Náš tip
Samsung dodal v treťom štvrťroku najviac smartfónov
18.10.2021

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+