Kupujete smartfón z druhej ruky? Skvelý spôsob, ako ušetriť, ale zároveň je to aj riziko, že narazíte na zariadenie so skrytými chybami, o ktorých vám predávajúci nepovedal, alebo o nich možno ani nevedel. Aby ste sa vyhli nepríjemným prekvapeniam, pripravili sme pre vás zoznam kľúčových kontrol, ktoré by ste mali vykonať ešte pred kúpou. Takže, či už ide o Samsung, Xiaomi, Honor, Google Pixel alebo inú značku, pozorne čítajte!
Overenie čísla IMEI: Nie je ukradnutý?
Prvým krokom, je skontrolovať, či telefón nepochádza z pofidérnych zdrojov. Každé zariadenie má svoje unikátne IMEI číslo, ktoré si môžete overiť takto:
- Na klávesnici telefónu zadajte kód *#06#
- IMEI nájdete aj v Nastavenia > O telefóne
Potom si ho overte na stránke www.imei.info, kde zistíte, či telefón nie je nahlásený ako stratený alebo ukradnutý. IMEI veľmi často nájdete aj na balení k mobilu. Ak predajca odmieta poskytnúť IMEI, berte to ako obrovský varovný signál!

Je telefón odblokovaný pre vášho operátora?
Hoci sa s tým na Slovensku už nestretnete, je dobré si to aj tak overiť. Hlavne pri kúpe telefónu zo zahraničia. Niektoré smartfóny sú uzamknuté na konkrétneho operátora, čo znamená, že v nich nefunguje SIM karta od iného poskytovateľa. Ako to skontrolovať?
- Vložte svoju SIM kartu a skúste zavolať alebo poslať SMS.
- Ak sa vám zobrazí hlásenie „Neplatná SIM karta“ alebo „Zariadenie je uzamknuté“, telefón je pravdepodobne viazaný na konkrétneho operátora.
Uistite sa, že kupovaný telefón podporuje všetky pásma používané vaším operátorom, najmä ak ide o 5G model. Samozrejme, ak vám na 5G pripojení záleží.
Hardvérová kontrola: Tlačidlá, displej, batéria
Aj keď telefón vyzerá na pohľad dobre, neznamená to, že je v 100 % stave. Skontrolujte všetky fyzické komponenty:
- Displej: Sledujte mŕtve pixely, tu pomôže nastavenie jednofarebnej, bielej alebo čiernej tapety, prípadne otvorenie jednofarebného obrázku na celú plochu obrazovky. Všímajte si praskliny a vyskúšajte dotykovú odozvu.
- Tlačidlá: Vyskúšajte tlačidlá hlasitosti a napájania, aby ste sa uistili, že reagujú správne. V špecifických prípadoch aj ďalšie podobné prvky, ako napríklad vyťahovanie digitálneho pera v sérii Galaxy S Ultra.
- Batéria: Rýchle vybíjanie alebo prehrievanie naznačujú problémy. Ak je to možné, pozrite si cyklus nabíjania v nastaveniach batérie. Pomôže tiež skúsiť nechať mobil pár minút nabíjať originálnou nabíjačkou. Kritické prehrievanie kvôli poškodeniu mobilu sa preukáže rýchlo.
- Nabíjací port: Pripojte nabíjačku a sledujte, či sa batéria nabíja plynule a bez výpadkov. Často však pomôže len vyčistenie portu od nečistôt, napríklad stlačeným vzduchom a dreveným či plastovým špáradlom.
- Reproduktory a mikrofón: Pustite si video alebo zavolajte niekomu, aby ste overili kvalitu zvuku.
Fotoaparát: Ako naozaj fotí?
Fotoaparát môže vyzerať nepoškodený, no môže mať skryté chyby:
- Otestujte automatické zaostrovanie a stabilizáciu videa.
- Skúste spraviť fotku v horších svetelných podmienkach.
- Pozrite sa na objektívy – ak sú poškriabané alebo znečistené, môže to ovplyvniť kvalitu snímok.

Overenie účtov: Je telefón stále viazaný na bývalého majiteľa?
Ak si predchádzajúci vlastník neodhlásil Google účet, môžete skončiť s neplnohodnotným zariadením. Pri Androidoch skontrolujte:
- Prejdite do Nastavenia > Účty a synchronizácia a uistite sa, že tam nie je cudzí účet.
- Požiadajte predajcu, aby urobil factory reset (obnovenie do výrobných nastavení) a po reštarte sa uistite, že telefón nevyžaduje prihlásenie na starý účet.
Ak je účet stále aktívny, existuje veľká šanca, že telefón je kradnutý alebo nesprávne odhlásený.
Diagnostické kódy pre najväčšie značky Androidov
Mnohé značky majú skryté testovacie menu, ktoré vám pomôže overiť funkčnosť komponentov. Stačí na klávesnici telefónu zadať správny kód:
- Samsung: *#0*# – otvorí kompletný test displeja, zvuku, senzora, vibrovania a ďalších funkcií.
- Xiaomi/Redmi/Poco: *#*#64663#*#* – diagnostické menu, ktoré otestuje dotykovú obrazovku, nabíjanie a tlačidlá.
- Google Pixel: *#*#7287#*#* – ukáže informácie a test batérii, sieti a Wi-Fi pripojení.
- OnePlus: *##4636##*– vstup do testovacieho režimu hardvéru.
- Motorola: *#0*# – skontroluje stav hardvérových komponentov.
- Nothing: *#*#0#*#* – vstup ku kontrole všetkých komponentov a softvéru
- Huawei/Honor: *#0*# – testovanie LCD displeja, hardvéru a mnohých ďalších častí mobilného telefónu Honor
Použite tieto kódy na rýchlu kontrolu, či všetky komponenty fungujú správne!

Mohlo by vás zaujímať:
- Realme predstavuje sériu 14 Pro: Nevšedné novinky v strednej triede
- Aktualizácia One UI 7 pre Galaxy Z Flip prináša žiadané novinky pre vonkajší displej
-
Recenzia Nothing Phone (3a): Viacnásobný unikát medzi smartfónmi
Použite testovacie aplikácie značiek
Niektorí výrobcovia majú k dispozícii aj vlastné testovacie aplikácie, ktoré okrem iného pomôžu pri zisťovaní chýb mobilu. Alebo aspoň pomôžu nájsť autorizovaný servis. Platí to napríklad o aplikáciách ako My Honor, Device Help od Motoroly, Samsung Members alebo Podpora od Sony.
Kupujte rozumne!
Použitý smartfón môže byť skvelá kúpa, ale len ak si dáte pozor na skryté problémy. Vždy si vopred dohodnite osobné stretnutie s predávajúcim a vykonajte vyššie uvedené testy. Ak telefón neprejde niektorými z týchto kontrol, radšej sa poobzerajte po inom zariadení.
Diskutovať o tomto článku môžete aj na našej stránke AndroidForum. Ak hľadáte odpoveď na problém so svojím mobilným zariadením, aplikáciou alebo príslušenstvom, opýtajte sa v našom novom AndroidFóre.