Sme síce web najmä o androidoch, ale cez víkend je priestor aj na odľahčenejšiu tému. Napríklad nakupovanie a triky obchodníkov.
Cieľom každého obchodníka je predať. Nie každý však na zlákanie zákazníkov používa poctivé praktiky a aby títo špekulanti nemali výhody pred poctivcami, je tu zákonná úprava, ktorá hovorí, čo sa pri snahe osloviť zákazníka môže a čo už je za čiarou.
Mohlo by vás zaujímať:
- Ako výrobcovia testujú odolnosť smartfónov?
- Recenzia Huawei Watch Fit 3: štýlový strážca zdravia i tréner na zápästí
- Android 15 prinesie funkciu, ktorá výrazne zvýši kvalitu videa. Nastane prelom v tvorbe videí?
Napriek tomu je tu stále veľa obchodných praktík, ktoré úplne legálne a v súlade s právnymi predpismi môžu firmy používať. Spotrebiteľ tieto praktiky vôbec nemusí vnímať a pritom naňho pôsobia štýlom, že možno nakúpi viac a niečo iné, než pôvodne plánoval. Portál dTest sa pozrel na tie najčastejšie.


Lákavé a legálne praktiky obchodníkov
Medzi prvé triky patrí rozvrhnutie predajne a pri vchode umiestnený tovar, ktorý nás má vlákať do vnútra. Kým prejdete cez celú predajňu k tovaru, ktorý ste si plánovali zakúpiť, po ceste stretnete množstvo iného, ktorý vás možno osloví tiež a vy si v taške odnesiete aj nové veci navyše.
Sladkosti pri pokladni tiež nie sú len tak. Stojíte dlho v rade a dostanete na sladkosť chuť? Presne toto chcel obchodník dosiahnuť. Ak čakáte v rade s deťmi, odolávanie sladkej pochúťke je ešte náročnejšie.
Ani rozvrhnutie regálov a uloženie tovaru nie je vecou náhody, ale premysleného ťahu. Všimli ste si, že tie drahšie produkty sú umiestnené vo výške očí, kým po lacnejšie sa musíme zohnúť alebo načiahnuť rukou na vyššie miesto? Takisto tovar s blížiacim sa dátumom spotreby býva v popredí (čo je chvályhodné a dáva zmysel), čerstvejší vzadu. Takže ak neplánujete potravinu zjesť v najbližšom čase, skontrolujte si trvanlivosť a zalovte rukou v zadnej časti regálu.


Nestále premiestňovanie tovaru z už “zabehnutých” miest v predajni na nové má takisto za cieľ, aby ste prešli pri hľadaní čo najväčšiu plochu a počas hľadaniu svojho produktu pridali do košíka aj niečo, čo ste pôvodne vôbec kúpiť nechceli.
Náhodné nie je ani osvetlenie. Či už ide o mäso alebo oblečenie, ten správny odtieň svetla dodá tovaru atraktívnejší vzhľad. Pri zlom svetle je menej pravdepodobné, že si skúšané oblečenie aj kúpite. “Lichotivé svetlo” však môže klamať a pri dennom nosení zistíte, že nevyzerá až tak úchvatne ako v kabínke.
Aj reklama musí byť etická
Medzi povolené praktiky patrí reklama. Má síce svoje pravidlá, ale obchodníci často idú na hranu a cielia na prvú signálnu. Najmä u mužov platí, že reklama so sporo odetou ženou upúta pozornosť. No zároveň neplatí, že si muž kvôli peknej dievčine konkrétny výrobok aj kúpi. Dokonca jeden prieskum ukázal, že si takej reklamy síce všimne, no vôbec netuší, akého produktu sa reklama týkala. A ženy? Tie polonahé mužské telo vnímajú často skôr negatívne. Aj keď určite sa nájdu aj výnimky.
Keď nabudúce pôjdete nakupovať, všímajte si tieto “drobnosti”, ako sú umiestnenie tovaru v regáloch, svetlo, hudba…, to všetko môže ovplyvniť, či odídete len s tým, čo ste prišli pôvodne kúpiť, alebo bude vaša peňaženka ľahšia o ďalšie eurá. A ak idete nakupovať potraviny, nevstupujte do predajne hladní. Inak tiež kúpite oveľa viac, než by bolo nutné.