MojAndroid

Exkluzívne sme mali možnosť vyspovedať priamo výkonného riaditeľa 4ky – Juraja Ondriša spolu s Patrikom Kollarocim, technickým riaditeľom operátora. Opýtali sme sa ich na všetko, čo trápi aktuálnych aj prípadných budúcich zákazníkov. Prezradili nám dokonca viac, ako sme čakali.

V tomto článku sa dozviete:

  • koľko zákazníkov momentálne má 4ka
  • kedy operátor spustí službu eSIM
  • koľko dát priemerne prenesie zákazník
  • ako sa darí operátorovi a kedy sa prehupol do čiernych čísel
  • aké majú plány s pokrytím a koľko nových staníc spustili
  • ako sa darí predaju smartfónov a aké majú plány do roku 2021

Čím sa líšite od ostatných operátorov?

Juraj Ondriš (JO): Keď sme prišli na trh, nikto neveril, že sa to môže podariť, že postavíme nového operátora. Koridor, do ktorého sa bolo potrebné zmestiť, aby mohol vôbec 4. operátor vzniknúť, bol relatívne úzky. Jedna z vecí, ktoré máme v DNA 040070 a budeme sa jej dlhodobo držať, je jednoduchosť.

4ka rozhovor

Robiť veci jednoducho, nekomplikovať ich. A toto je jedna z vecí, ktoré ľudia vnímajú. Ľudia nás chvália za to, že sme jednoduchí a že veci nekomplikujeme, že to robíme férovým spôsobom.

Nám ako najmladšiemu operátorovi nezostáva nič iné, len urobiť naše produkty ekonomicky zaujímavými. Existuje celý ekosystém, ktorý robíme inak ako ostatní operátori. Či už obchodná časť (nemáme vlastnú obchodnú sieť, ale máme partnerov), až po to, že sme malý kolektív.

Ako sa 4ke darí po biznisovej stránke?

JO: Aj vďaka tomu, čo som spomínal, sme sa preklopili v polovici tohto roka (v júli) do čiernych čísel. Ak všetko dobre dopadne, tak tento rok skončíme prvýkrát s pozitívnou EBITDA-ou (Zisk pred započítaním úrokov, daní a odpisov). Projekt, na ktorom sme sa nadreli, môžeme z podnikateľského hľadiska ohodnotiť ako úspešný. Splnili sme svoju misiu. Dúfam, že spokojnosť nie je len na našej strane, ale aj na strane klientov.

Koľko zákazníkov má 4ka?

JO: Je to tesne hraničné, je to len otázka dní, kedy sa cez magickú hranicu 500-tisíc klientov prenesieme. Je to možné, že sa tak stane už do konca októbra, prípadne začiatkom novembra tohto roka.

V porovnaní s konkurenciou máme relatívne nízky počet zákazníkov (penetrácia SIM kariet 4ky je cca 10 percent) a aj napriek tomu sme sa dostali do pozitívnych čísel. 

Ako sa operátorovi darilo a darí počas pandémie?

Patrik Kollaroci (PO): Zo začiatku sme zažili pokles. Ľudia boli zrazu zavretí doma a mobilnú komunikáciu až tak nepotrebovali. Mnoho zo zákazníkov prešlo na domáci fixný internet. Po úvodnom poklese ale začala spotreba rásť a  na konci 1. vlny bola až o 2 GB vyššia ako je bežný priemer. V máji bola priemerná spotreba 12,3 GB na používateľa, čo je maximum v tomto roku. V rámci celého roka 2020 je to na jedného dátujúceho zákazníka 9,2 GB mesačne.

4ka rozhovor

Možno to bude znieť divne, ale nám koronavírus v konečnom dôsledku pomohol. Jedným z dôvodov sú aj nižšie ceny v porovnaní s konkurenciou. Keďže pandémia so sebou priniesla aj ekonomické problémy, ľudia sa skôr začali pozerať po optimalizácii výdavkov. Tým sa zvýšilo percento tých, ktorí boli ochotní prejsť na iného operátora. Nestabilita na trhu práce spôsobila to, že sa zákazníci viac rozhodli pre 4ku, pretože sa nemusia viazať na dva roky, majú slobodu.

Mnohí ľudia sa sťažujú na pokrytie. Väčšinou ide o tých, ktorí možno 4ku ani nevyskúšali. Ako to vidíte z vášho pohľadu?

PK: Áno, predtým, než sme spustili 3G národný roaming, mimo miest sa sieť dala väčšinou používať na telefonovanie, esemeskovanie a podobne. To dátovanie bolo skôr núdzové.

Odkedy sme s partnerom spustili 3G národný roaming, to dátovanie je rovnocenné. Áno, môže byť diera niekde v tuneli či na diaľnici, prípadne niekde na lazoch. Na druhú stranu, keď som na diaľnici, kým prejdem úsek bez rýchlejšieho internetu, na navigovanie stačí aj 2G úplne bez problémov. Už dva a pol roka neplatí to, že za mestom 4ka nemá signál. 

JO: Pravdou je, že 4ka to mala pri vstupe na trh náročné. U nás sa akoby zabudlo, že v aukcii bola rezervovaná pre 4. operátora frekvencia 1800 MHz, ktorá bola určená pre mestá. Je pravdou, že sme mohli súťažiť s ďalšími tromi aj o frekvenciu 800 MHz, ktorá bola vtedy na predaj. Avšak cena bola pre nového operátora príliš vysoká, navyše by nás určite niektorý z operátorov preplatil.

Ako to bude s 5G sieťou? Plánuje 4ka ďalšie rozširovanie? Ak áno, kde?

JO: V rámci prebiehajúcej aukcie môžeme súťažiť s ostatnými operátormi o frekvencie, oni majú medzinárodné krytie a môžeme si povedať, aká veľká je šanca, že by sme v tomto boji vedeli uspieť. Tlačili sme na to, aby regulátor urobil priestor pre 4. hráča, ktorému frekvencia pod 1 GHz chýba. Naša snaha bola neúspešná.

Tretí operátor napríklad dostal kompletný balík frekvencií za ceny nižšie, ako sme my zaplatili za jednu frekvenciu. Beriem to ako nespravodlivosť. V konečnom dôsledku toto našich klientov zaujímať nemusí. Tu ide o to, aby dostali adekvátne služby za adekvátnu cenu.

4ka rozhovor

A to sa nám darí. Merali sme si spokojnosť klientov a spomedzi všetkých operátorov sme na tom boli najlepšie. Spokojnosť sa šplhá až k 80 percentám.

Už teraz máme spoločne so SWANom celkom slušnú porciu 5G frekvencií. Sú to frekvencie, ktoré sú použiteľné pre lokality s veľkou hustotou obyvateľstva, pásmo od 3,5 do 3,7 GHz. Technologicky to zabezpečiť teda vieme.

PK: Väčší rollout plánujeme na rok 2021, ľudia si to budú môcť určite vyskúšať. Ešte nebudeme prezrádzať, kde plánujeme výstavbu, budú to krajské mestá, vrátane Banskej Bystrice, kde sme ako prví spustili pilotnú prevádzku 5G na Slovensku. Pre nás je 5G povinná jazda. Všetci ostatní operátori vedia vzhľadom na frekvencie, ktoré majú, komfortne fungovať aj v 4G. Pre nás je naozaj 5G nevyhnutné.

Ako je to s eSIM? Plánujete spustenie tejto služby?

PK: Áno, 4ka chystá aj spustenie eSIM. Spustenie plánujeme v blízkej dobe. Máme výrazné zastúpenie mladej generácie, ktorá si rýchlo prisvojí novinky, ktoré prichádzajú na trh. Preto by sme mali radi všetky tieto novinky, ktoré technológie prinášajú naimplementované. eSIM bude jednou z nich.

Pozn.redakcie: O eSIM pripravujeme samostatný článok, počas rozhovoru sme mali exkluzívnu možnosť službu vyskúšať.

Ako pokračuje výstavba siete? V čom je najväčší problém?

PK: Každý rok máme nejaký cieľ. V minulom roku to bolo 50 základňových staníc. Ten sme naplnili. Tento rok je to 65 základňových staníc, pričom 61 sme už spustili. 

Pomer nových lokalít a zahusťovacích (nie najlepší signál, príliš veľa downloaderov, treba to kapacitne posilniť) je 60 : 40. Už teraz môžeme prezradiť, že budúci rok bude cieľ podstatne vyšší.

JO: Čím rozsiahlejšiu sieť máte, tým je výstavba zložitejšia. Zostávajú otvorené už len miesta, ktoré sú náročné na zazmluvňovanie nájomných zmlúv. Je to otázka schopnosti dané miesto zazmluvniť. A je veľa miest, kde sa s tým dlhodobo trápime, je to zložité. V praxi to funguje tak, že máme otvorený troj až štvornásobok vhodných kandidátov.

Ako je to s hardvérom ktorý ponúkate? Bude sa ponuka smartfónov rozširovať?

JO: Ponuka smartfónov je pre nás veľký projekt. Robil na tom tím ľudí a venovali sa tom skoro rok. V budúcom roku určite potrebujeme mať lacný 5G smartfón v ponuke. 

Pozn.redakcie: Téme ponuka smartfónov bude venovaný samostatný článok. 

Ako vnímate ponuku nového operátora Radosť?

Nový operátor Radosť je dôkazom toho, že to, čo robíme, robíme dobre. Keď kvôli tomu dokáže väčší operátor urobiť novú značku, ktorej ponuka je veľmi podobná tej našej, je to jasným signálom, že sme si vybrali správnu cestu.

Vzhľadom na to, že ponuka Radosti do značnej miery kopíruje našu ponuku, nemôžem sa k tomu vyjadriť negatívne. Je to dobrá ponuka.

4ka rozhovor

Plánujete do budúcna aj nejakú ponuku konvergentných služieb spolu so SWANom?

JO: Toto je vec, ktorú máme za úlohu minimálne dva roky. Vidíme, že dvaja najväčší operátori už v tomto smere vykonali veľa pozitívnej práce. U nich je konvergentná stratégia jasne viditeľná. Preto si myslím, že to bude povinná jazda pre nás.

Dúfam, že sa k tomu dostaneme v priebehu budúceho roka. V každom prípade, našim fixným klientom (SWAN) by sme chceli ponúknuť nejakú zaujímavú kombináciu aj s mobilnými službami a ponuku chceme výrazným spôsobom zatraktívniť.

Chystáte v blízkej budúcnosti nejakú zmenu cenníka napríklad v súvislosti s príchodom operátora Radosť?

JO: Pri porovnaní našej ponuky a ponuky ostatných operátorov je relatívne slušný cenový odstup. Ponúkame výrazne viacej jednotiek za určitú cenu ako konkurencia. Momentálne nemáme dôvod a ani nechceme zlacňovať.

Myslíme si, že takto je to nastavené dobre. Budeme samozrejme sledovať nového operátora. To, čo zatiaľ vidíme, je v rámci našej tolerancie.

22.10.2020

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+