Na mobilných telefónoch sa snažia udomácniť viaceré herné žánre, ktoré boli predtým doménou počítačov či herných konzol. Okrem 3D akcií alebo športových hier k nim patria aj automobilové pretekárske hry. Najväčšiu obľubu si zatiaľ získali dvaja giganti – Electronic Arts so svojím Real Racingom a Gameloft so sériou Asphalt. Keďže jeho ôsma časť je už dostupná v Google Play, pozreli sme sa jej trochu na zúbky.

Asphalt 8

Nezdá sa to, ale Asphalt je tu s nami už celkom pekný rad rokov. Jeho prvý diel s podtitulom Urban GT sa objavil už v roku 2004 na mobiloch a tiež zariadeniach N-Gage a Nintendo DS. Na Androide sa s ním stretávame od jeho piateho dielu a v súčasnosti patrí na tejto platforme medzi najobľúbenejšie pretekárske hry. Aj Asphalt 8: Airborne bol preto očakávaný veľmi netrpezlivo.

Herné princípy

Tak, ako v predchádzajúcich dieloch, aj v Asphalte 8 je základom arkádové pretekanie a hlavne víťazenie a získavanie kreditov, za ktoré sa dajú kupovať nové autá, alebo vylepšovať tie pôvodné. Áut je v hre opäť mnoho, podľa autorov celkovo 47, sú rozdelené do piatich výkonnostných tried a v najvyššej sa nachádzajú také výkonné monštrá ako Lamborghini Veneno, Ferrari FXX či Bugatti Veyron. Prehnať sa dajú v množstve rôznych pretekov, medzi ktorými nechýba ani klasický simultánny multiplayer pre 8 hráčov a to buď cez internet alebo lokálnu wi-fi sieť. Pre používateľov, ktorí sa do hry zahĺbia, nechýba ani časovo náročnejší kariérny mód s ôsmimi sezónami a celkovo 180 pretekmi. Všetko sa odohráva na deviatich tratiach, umiestnených do exotických a vizuálne príťažlivých lokácií ako Island, Benátky, Tokio, Londýn, Nevada či Alpy.

Asphalt 8 8 Asphalt 8 11

Okrem klasických automobilových súťaží sa v hre nachádzajú aj špeciálne druhy pretekov, ako Knockdown, kedy musíte pre výhru nárazom zničiť čo najviac protivníkov; Elimination, kedy je jazdec na poslednom mieste po uplynutí časového limitu z ďalšieho pretekania vylúčený; či Drift Gate, v ktorom nemáte protivníkov a dôležité je len pri driftovaní nevynechávať bránky na trati. Zaujímavým módom je Infected, vtedy je v pravidelnom časovom intervale posledný pretekár „nakazený“. To znamená, že jeho auto po istom čase vybuchne, po krátkom zdržaní sa však môže do preteku vrátiť ako nenakazený. Má však výhodu v podobe neobmedzeného nitra a čas do výbuchu môže odďaľovať narážaním do ostatných pretekárov.

Dôležitou vecou v pretekoch je spomínané nitro. Nachádza sa v podobe bonusov na tratiach, rovnako ako to bolo aj v predchádzajúcich dieloch. Získať sa ale dá aj za krkolomné skoky, na ktoré je dostatok príležitostí, keďže na tratiach sa vyskytuje veľa zvýšených nájazdov a rámp, z ktorých sa dajú prevádzať efektné a dlhé skoky. Trochu nereálne však pôsobí možnosť ovládať auto aj počas skoku, čo aj pri takomto type arkádovej hry už pôsobí trochu prehnane. Isté výhrady máme aj k fyzikálnemu modelu áut, resp. ich správaniu pri zatáčaní a skokoch – nepružia a nenakláňajú sa reálne, ale pôsobia akýmsi tuhým, strnulým dojmom.

Asphalt 8 10 Asphalt 8 9

Ako je známe, na rozdiel od Real Racingu nie je nový Asphalt zadarmo, stojí 89 centov, čo je síce malá suma, ale autori nevynechali nepopulárne mikrotransakcie, ktorými sa dá urýchliť postup v hre, alebo skôr zakúpiť nové autá. Niektoré z týchto nákupov stoja len pár eur, čo by sa ešte dalo tolerovať, ale v iných prípadoch sa už skutočne nejedná o malé čiastky. Napríklad tzv. Prime Car Pack, ktorý obsahuje desať výkonných luxusných áut, stojí 45 eur, čo je cena samostatnej kvalitnej hry na PC alebo konzolu. No a cenu balíka Supreme Car Pack so siedmimi najlepšími autami za 90 eur radšej ani nebudeme komentovať…

Grafika

Pri dnešných hrách je kladený dôraz na efekty a grafickú stránku a v Gamelofte vždy dbali na to, aby ich Asphalty boli skutočným vizuálnym zážitkom. Musíme uznať, že aj grafika v Asphalte 8 je naozaj pekná a prekonáva všetky doterajšie diely. Najmä na tratiach sa autori „vyhrali“ do sýtosti, sú mimoriadne členité a graficky rozmanité. Textúry sú jemné, nechýba množstvo detailov a zaujímavých animovaných prvkov. Na Islande sa tak nad traťou vznášajú teplovzdušné balóny, v Tokiu uvidíte pri ceste vysvietené točiace sa ruské koleso či obrovského animovaného robota a vo Francúzskej Guyane sa musíte vyhnúť obrovskému prepravnému vozidlu, ktoré sa šinie priamo po trati. Každá trať je navyše graficky odlišná a nechýba ani množstvo efektov, ako rôzne odlesky; iskry, odlietajúce pri kontakte podvozku s cestou; štrk, odlietavajúci spod kolies či lúče slnka, žiariace do očí.

Asphalt 8 3 Asphalt 8 16

Výhodou je možnosť nastaviť si kvalitu grafiky v piatich stupňoch od veľmi nízkej až po vysokú a hru tak prispôsobiť možnostiam svojho mobilu či tabletu. Na niektorých menej výkonných zariadeniach sa však vyššia grafika už ani nedá nastaviť a treba sa uspokojiť s nižšími úrovňami. Hra zároveň patrí k tým náročnejším na hardware a hlavne na zariadeniach strednej triedy sa občasné „sekanie“ objaví aj pri grafike nastavenej na nízkych detailoch.

Čo sa týka áut, tie tiež nie sú graficky škaredé a navyše ich je možné poškodiť, či počas pretekov postupne zašpiniť. Dajú sa dokonca aj „zničiť“, ale samozrejme nie definitívne, po malej chvíľke a zobrazení nápisu „Wreck“ sa dá v hre pokračovať.

Pri vizuálnej stránke sa nevyhneme porovnaniu s najväčším konkurentom, Real Rancingom 3. Obe hry sú napohľad krásne a grafika skutočne detailná, Asphalt 8 však má „vyčačkanejšie“ trate, hýriace farbami, animáciami a grafickými efektmi. Naopak, grafické spracovanie áut, ich textúry, tieňovanie a detaily sa nám videli jasne lepšie u Real Racingu 3. Každopádne, grafika celkovo je u Apshaltu 8 na vysokej úrovni a keď ho porovnáme napríklad so šiestym dielom Adrenaline, je až zarážajúce, ako rýchlo sa mobilná grafika vyvíja a zdokonaľuje.

Zvuk

Po zvukovej stránke je nový Asphalt tradične na vysokej úrovni. Páčila sa nám vkusná hudba v menu, ako aj rýchle rockové a elektronické skladby, ktoré vynikajúco podfarbujú samotné pretekanie. Výhodou je, že si môžete vybrať, či chcete počúvať len hudbu žánru Bass, Rock alebo Electronic a ak sa vám nejaká skladba páči, pri zapauzovaní hry sa okrem iných možností zobrazí aj jej interpret a názov.

Asphalt 8 6 Asphalt 8 15

Autori tiež zdôrazňujú, že zvuky motorov verne zodpovedajú skutočnosti a vytvárajú hlbší herný zážitok. Nevieme to komplexne posúdiť, keďže vozový park členov redakcie nedisponuje vozidlami ako Ferrari FXX či Mercedes-Benz Silver Lightning, ale burácanie motorov považujeme za naozaj vydarené, rovnako ako aj všetky ostatné zvukové efekty, ktoré hra obsahuje. Ak by niekomu hudba, alebo zvuky prekážali, v nastaveniach sa dá samostatne určiť hlasitosť efektov, hudby a aj motora.

Ovládanie

Prednastavene sa hra ovláda nakláňaním telefónu, plyn je automatický a dotykom na displej sa brzdí. Dá sa však vybrať z viacerých alternatívnych možností ovládania, napríklad zatáčanie dotykmi na pravú a ľavú stranu displeja  či virtuálny volant. Nastaviť sa dá aj citlivosť ovládania a tiež manuálny plyn. Bohužiaľ, hra nepodporuje ovládanie gamepadom prostredníctvom funkcie USB Host.

Náš subjektívny pocit z ovládania je dobrý, nepripadá nám neprirodzené a rýchlo sme si naň zvykli. Arkádová stránka hry je síce výrazná a trate sa dajú prechádzať aj bez použitia brzdy, ale to je proste trend, ktorým sa uberajú súčasné automobilové hry a podobne na tom boli aj predchádzajúce Asphalty.

Hrateľnosť

Konečne sa dostávame k tomu najdôležitejšiemu, čo robí hru hrou.  Aj vizuálne najkrajšia a najplynulejšia hra by bola nanič, ak by bola nezáživná, nudná, alebo by mala zle stanovenú obtiažnosť. Pri Asphalte 8 to neplatí a musíme povedať, že sme sa naozaj bavili, dokonca tak, ako ešte pri žiadnej predchádzajúcej časti tejto série. Samozrejme, je to čistá arkádovka, autori sa namiesto reality zamerali na efekt, dynamiku, rýchlosť a divokosť, ale všetko dokopy to funguje, preteky sú zábava a mali sme chuť pokračovať v hraní a odomykať nové preteky a autá.

Napriek jej „arkádovosti“ sa však nejedná o jednoduchú hru a pre dosiahnutie pódiových umiestnení sa v pretekoch treba naozaj snažiť a vyhýbať sa hlavne čelným nárazom do stien a zvodidiel, ktoré vás oberú o cenné sekundy. K dobrej hrateľnosti prispievajú aj nové herné módy, ktoré sme už spomínali a tiež možnosť zahrať si reálny multiplayer.

Záver

Ôsmy diel Asphaltu je skutočne vydarenou hrou a prekonáva doterajšie časti. Rozhodne stojí za investíciu 89 centov a hráčovi ponúkne desiatky hodín súťaženia v najrôznejších pretekoch a v desiatkach rozdielnych áut. Navyše, je to chytľavá a zábavná hra, pri ktorej to hráča až ťahá dať si ešte jedny preteky navyše. Pozitívom je aj pekná grafika na dostatočnej úrovni a naozaj do podrobností vymodelované trate s mnohými skratkami a možnosťami na efektné skoky.

Naopak, Asphalt 8: Airborne sa nevyhol neduhu dnešnej doby, ktorým sú mikrotransakcie. Hra sa síce dá hrať aj bez nich, ale odomknutie každého auta, alebo novej disciplíny proste bude trvať istý (a niekedy naozaj dlhý) čas. Autori s tým určite rátali, pretože pri rôznych príležitostiach hra ponúka odomknutie niektorých elementov, alebo nákup nových áut. Mnohí hráči by zrejme radšej na začiatku zaplatili nejakú pevnú čiastku a neboli ďalej otravovaní ponukami na miktrotransakcie, ale pri dnešných mobilných hrách to proste tak nie je a zrejme sa to ani tak skoro nezmení.

Verzia: N/A
Aktuálna cena: Zdarma
Verzia: N/A