Ceny dnešných smartfónov bez problémov prekonávajú sumu priemerného mesačného príjmu na väčšine Slovenska. Aj preto si mnoho z vás kupuje smartfóny a tablety z druhej ruky. Viete však, na čo si máte dávať pozor, keď si kupujete používaný Android? Existuje množstvo nástrah a skrytých nápovied o tom, či je používané zariadenie v poriadku a ako sa oň staral predošlý majiteľ. My sa vám pokúsime tieto nástrahy opísať, aby ste si nikdy nekupovali mačku vo vreci, ale zariadenie, o ktorom budete vedieť čo najviac.
1. Krabica a príslušenstvo
Prvým znakom toho, že sa majiteľ o svoje zariadenie dobre stará, je prítomnosť originálnej krabice a všetkého príslušenstva ku zariadeniu tak, ako to bolo pri kúpe. Chýbajúca škatuľka či nabíjačka ale nemusia indikovať, že sa majiteľ o zariadenie nestaral – niekedy proste na takéto drobnosti zabudnete alebo ich nechtiac vyhodíte či poškodíte. Zariadenie zabalené v originálnej škatuli s kompletným príslušenstvom je však najlepším indikátorom o starostlivom majiteľovi.
2. Pozor na poškodené kryty
Ako prvé by ste si na samotnom smartfóne či tablete mali prezrieť jeho kryty. Ak sú ošúchané, poškriabané alebo dobre nedoliehajú na telo, je jasné, že sa o zariadenie pôvodný majiteľ nestaral, nenosil ho v púzdre a možno mu aj spadlo na zem. V tom prípade je riziko poškodenia zariadenia v budúcnosti veľké a majiteľ by mal zjednať z ceny, prípadne vám zabezpečiť nové kryty a ich výmenu.
3. Displej je základ
Displej je niečo ako tvár zariadenia – vidíte na ňom, či sa smartfónu počas používania stalo niečo zlé alebo sa oň majiteľ dobre staral. Malé škrabance a nečistoty sa odpustiť dajú, akonáhle ale zbadáte väčší škrabanec alebo nebodaj prasklinu, zariadenie môžete považovať za poškodené. V najlepšom prípade budete kupovať smartfón či tablet s už nalepenou fóliou, ktorá displej chráni.
Pri displeji je dôležité skontrolovať aj presnosť dotykov a zobrazenie údajov. Akonáhle totižto uvidíte na displeji nejakú farebnú škvrnu alebo dotyková plocha nebude na váš dotyk reagovať promptne a presne, niečo nie je v poriadku. Displej je treba prezrieť z každého uhla, nakoľko sa jeho závady môžu objaviť až vtedy. Presnosť dotykov najlepšie otestujete písaním na softvérovej klávesnici.
4. Funkčnosť a zaoxidovanie všetkých slotov
Ešte predtým, ako zariadenie kúpite, vyskúšajte funkčnosť microUSB slotu na nabíjanie aj prácu s PC, otvor na slúchadlá aj slot pre pamäťovú kartu a SIM. Ak niektorá z týchto súčastí zariadenia nefunguje, niečo nie je v poriadku a treba spozornieť. Oprava niektorého zo slotov totižto môže byť veľmi drahá a zbytočne navýši cenu, ktorú za zariadenie budete musieť v konečnom dôsledku zaplatiť. Dôležité je sledovať aj zaoxidovanie. Ak je niektorý z prvkov na zariadení zaoxidovaný, zrejme niekde navlhol, prípadne sa zariadenie okúpalo vo vode a bolo už opravované.
5. Skúste hovor aj prehrávanie hudby
Reproduktory zariadenia sú citlivé najmä na vlhkosť a aj preto sa pokazia častejšie než iné súčiastky. Funkčnosť reproduktorov vyskúšajte prehraním hudby a vykonaním skúšobného hovoru. Nezabudnite nastaviť hlasitosť na maximum, aby ste si boli istí, že reproduktory fungujú správne aj pri hlasnejšom prehrávaní.
6. Pozor na upravený Android
Ak budete kupovať používaný Android, skontrolujte si, či je v ňom nainštalovaný originálny systém Android. Spravíte tak v sekcii Nastavenia > Informácie o zariadení > Informácie o softvéri. Ak sa tu nebude nachádzať napríklad “Android 4.3 Jelly Bean” ale nejaký alternatívny názov ako “UltraROM v23.8” a podobne, zariadenie prešlo rootom a zrejme aj stratou záruky. Ak takéto upravené zariadenia doslova nevyhľadávate, vyhnite sa im. Pokiaľ nie ste pokročilí používatelia a neviete, ako si do zariadenia nainštalovať originálny softvér, bude pre vás prípadná reklamácia a možno aj používanie smartfónu a tabletu obtiažne.
7. Neposielajte peniaze vopred
Pri dohadovaní obchodu musia byť vo výhode obe strany – preto nikdy neplaťte za zariadenie dopredu bez záruky, že ho aj získate. Najlepšia možnosť je osobný odber, kedy si môžete zariadenie priamo skontrolovať a stretnete sa aj s osobou, ktorá vám ho predáva. V krajnej núdzi zvoľte možnosť dobierky.
8. Bloček a záručný list
Zariadenie bez bločka a záručného listu je buď kradnuté alebo patrí nezodpovednému majiteľovi. Hoci sa dnes smartfóny a tablety dajú reklamovať aj na základe IMEI čísla, prítomnosť bločku a záručného listu je dobrým znakom. Pri kúpe ich rozhodne vyžadujte, pretože okrem reklamácie vám môže slúžiť aj na kontrolu pôvodnej ceny.
9. Skontrolovať Lopkár.sk
Ak kupujete používaný Android, nezabudnite skontrolovať, či nie je náhodou kradnutý. Najjednoduchšie je skontrolovať databázu Lopkár.sk, kde používatelia nahlasujú denne smartfóny a tablety, ktoré im ukradli. Ak sa kupované zariadenie nenachádza v tejto databáze, nie je kradnutým a teda sa nemusíte obávať návštevy od polície alebo pôvodného majiteľa.
TIP: Pridajte svoj inzerát zadarmo na AndroidBazar.sk
Na našom webe nájdete ponuku Android zariadení od mobilov, cez tablety až po príslušenstvo. Počas celej doby fungovania AndroidBazar.sk sa na webe objavilo viac ako 1350 inzerátov, v tejto chvíli je aktívnych 150 inzerátov. Okrem možnosti diskusie pod každým inzerátom si môžete priamo skontrolovať aj cenu za nové zariadenie. Máte tak lepší prehľad o tom, či je cena v inzeráte adekvátna a výhodná aj pre vás.