MojAndroid

V dnešnej téme týždňa sa budeme zaoberať horúcou témou, ktorá počas posledných mesiacov opakovane zarezonovala v printových aj elektronických médiách – audiotexovými číslami. Keďže sme sa snažili o čo najpodrobnejší pohľad na túto oblasť, aj článok je dosť dlhý – má vyše 31 tisíc znakov a niektorým čitateľom by sa preto možno čítal lepšie v klasickej časopisovej forme. Pripomíname teda, že ho nájdete aj v aktuálnom čísle Android Magazínu.

>> Stiahnite si PDF-Android Magazín Máj/Jún 2014  <<

V dnešnom mobilnom svete číha na používateľa viacero nástrah. Existujú aplikácie s rôznym stupňom nebezpečenstva, ktoré môžu v tom lepšom prípade napríklad len zobrazovať reklamu v stavovej lište, umiestniť na plochu reklamný odkaz, či pridať záložky s reklamnými stránkami do prehliadača. Ďalšie môžu používateľa špehovať, snažiť sa získať údaje z jeho telefónneho zoznamu, prístup k fotografiám a ostatným dátam, alebo iné citlivé informácie. Najhorší druh aplikácií, ako napríklad mobilný vírus Android/TrojanSMS.Agent.VN, sa môže dokonca snažiť získať údaje z internet bankingu, zachytávať a odosielať sms správy, alebo zachytávať zvuky po aktivácii mikrofónu.

Nemusí to však vždy byť podvodná aplikácia, ktorá bude v telefóne vykonávať škodlivú činnosť. Mnohokrát sa môže stať, že problémy si spôsobí sám používateľ svojou neopatrnosťou, nepozornosťou, neinformovanosťou alebo ľahkovážnosťou. Do tejto kategórie patria aj volania na tzv. audiotexové čísla (často sa uvádzajú nesprávne ako „audiotextové“). V skratke by sa dali charakterizovať ako čísla so zvýšenou tarifikáciou, pričom volajúci môže za hovor na takéto číslo zaplatiť aj niekoľkonásobne viac, ako za volanie na bežné čísla. V povedomí ľudí sú zrejme najviac spájané s televíznymi kvízmi, v ktorých majú telefonujúci diváci odpovedať na nejakú (na prvý pohľad) jednoduchú otázku. O nich bude ešte reč neskoršie, s audiotexovými číslami sa však môžeme stretnúť aj na iných, neočakávaných miestach. Ich nebezpečie dobre ilustruje aj nasledujúca príhoda.

Inzerát s audiotexovým číslom

Zažil ju Milan Jambor, ktorý sa na vlastnej koži presvedčil, že volanie na audiotexové číslo môže vyjsť naozaj draho. Jeho nepríjemná skúsenosť môže byť varovaním pred nebezpečenstvom, ktoré tieto audiotexové čísla predstavujú. Pán Jambor mal totiž v úmysle kúpiť si používaný notebook a z toho dôvodu navštevoval rôzne inzertné portály. Na stránke Bazos.sk ho zaujal inzerát, v ktorom bol ponúkaný notebook zn. Asus za priaznivú cenu. Inzerát bol naozaj dlhý a predávajúci v ňom podrobne opisoval technické parametre notebooku, jeho stav a zachovalosť. Pán Jambor sa teda rozhodol zatelefonovať na priložené telefónne číslo, ktoré sa podobalo na predvoľby čísiel u mobilných operátorov a začínalo na 09… .

Predávajúci v telefóne pôsobil veľmi prívetivo, mal príjemný hlas a p. Jamborovi obšírne vysvetľoval okrem detailov notebooku aj dôvody predaja – mal dostať služobný počítač a súkromný notebook sa tak pre neho stal nepotrebným. Neskôr, s odstupom času si p. Jambor uvedomil, že druhá strana v telefóne len naťahovala čas, vtedy mu však ešte nebolo nič podozrivé. Predávajúci mu nakoniec povedal, aby zavolal ešte aj na druhý deň, pretože už má jedného záujemcu, ktorý si pre notebook možno príde. Po prvom telefonáte tak p. Jambor volal na číslo v inzeráte ešte dvakrát, pričom predávajúci mal na neho vždy dostatok času a aktívne udržiaval komunikáciu. Nakoniec sa dohodli na zaslaní notebooku na dobierku, zásielka však v stanovený termín neprišla a p. Jambor teda na uvedené číslo volal ešte štvrtýkrát, pričom dotyčný ho ubezpečil, že notebook už posiela.

Medzitým však p. Jambor v inej záležitosti volal na infolinku svojho operátora, kde sa ho pracovníčka pri vybavovaní jeho požiadavky opýtala, či vie o skutočnosti, že má v porovnaní so svojimi predchádzajúcimi faktúrami nezvyčajne vysoký účet za hovory – 220 eur. Uviedla mu tiež číslo, ktoré tento vysoký účet spôsobilo – jednalo sa samozrejme o číslo uvedené v inzeráte, ktoré bolo v skutočnosti audiotexovým číslom so zvýšenou tarifou. Pán Jambor bol z tej sumy šokovaný, keďže jeho účty boli za bežných okolností niekoľkonásobne nižšie.

telefón peniaze

Pozrel si teda inzerát ešte raz a podrobne, pričom zistil, že medzi siahodlhým zoznamom parametrov je v zátvorke uvedené, že sa jedná o audiotexové číslo aj s presnou tarifou. Spomínané číslo si následne vyhľadal pomocou Google na internete, pričom našiel ľudí, ktorí opisovali podobné skúsenosti, akú zažil aj on. K jeho cti slúži, že si chlapsky uvedomil svoju chybu, nezvaľoval ju na prevádzkovateľa stránky či svojho mobilného operátora, ale uznal svoju nepozornosť a neopatrnosť (s reklamáciou či prípadným trestným oznámením by s najväčšou pravdepodobnosťou aj tak neuspel, keďže v inzeráte bolo uvedené, že sa jedná o spoplatnené číslo aj s presnou tarifou). V záujme zvýšenia povedomia ľudí o nebezpečenstve audiotexových čísiel p. Jambor súhlasil aj so zverejnením svojej skúsenosti, za čo sme mu v redakcii vďační.

O vyjadrenie k prípadu sme požiadali aj Radima Smičku, majiteľa inzertného portálu Bazos.sk. Ako uviedol, je mu ľúto, že sa takýto podvod stal, ale zdôraznil, že takýchto prípadov je len pár mesačne. Väčšinou sa pritom jedná o rôzne internetové hry, kde sa dá pomocou SMS správy zaplatiť kredit. Ako doplnil, znižovať počet takýchto podvodných inzerátov pomáha aj overovanie telefónneho čísla pred pridaním inzerátu. Ak sa nejaké predsa len objavia, zamestnanci portálu ich vymazávajú a používateľov blokujú. Podvodný alebo inak podozrivý inzerát je možné nahlásiť buď kliknutím na tlačidlo „Označiť zlý inzerát“, alebo zaslaním mailu s podrobnosťami na podpora@bazos.sk.

Hľadáte prácu? Pozor na číslo, na ktoré voláte

Okrem občianskej inzercie je však možné na podvodné inzeráty s audiotexovým číslom naraziť aj pri hľadaní práce, keďže sa nájdu rôzni bezcharakterní „podnikavci“, ktorí sa rozhodli zarábať práve na ľuďoch v núdzi, hľadajúcich zamestnanie.

O jednom takomto prípade informoval koncom roka 2011 portál Profesia.sk na svojej facebookovej stránke. Ozvali sa im totiž dvaja uchádzači, ktorí si hľadali prácu. Potom, ako reagovali na pracovnú ponuku zverejnenú na internete, ich kontaktovala tretia spoločnosť SMS správou s vyjadrením, že majú záujem uskutočniť s nimi pracovný pohovor. Na uvedené číslo sa však už nedalo dovolať a boli presmerovaní na spoplatnené audiotexové číslo. Podľa Profesia.sk sa jedná o veľmi neštandardný postup, nakoľko firmy nezvyknú uchádzačov oslovovať prostredníctvom SMS správ a rozhodne neodporúča volať na takéto čísla.

Konkrétny postup takéhoto podvodu uvádzajú viacerí oklamaní uchádzači o zamestnanie. V SMS správe bolo totiž uvedené, že majú zavolať na bežné mobilné číslo, začínajúce na 0902. Na tomto čísle sa im však ozval len odkazovač s nahraným odkazom, že z dôvodu zmeny telefónneho čísla musia zavolať na nové číslo, začínajúce na 0900. To je však už predvoľba označujúca audiotexové číslo so zvýšenou tarifou a jeden telefonát naň mnohých uchádzačov podľa vlastného vyjadrenia stál od 9 do 17 eur.

Ako pre MojAndroid.sk uviedla Marcela Glevická z portálu Profesia.sk, v minulosti sa im stalo, že istá spoločnosť pokúšala uviesť v ponukách audiotexové čísla, pričom sa jednalo o krátkodobú brigádu. „Všetky ponuky na Profesia.sk prechádzajú preverením zo strany našich kolegov. Potom, čo je u niektorej firmy potvrdené porušenie pravidiel zverejňovania ponúk na našom portáli, je upozornená a následne jej je zamietnutý prístup. Pri audiotexových číslach si je určite potrebné dať pozor na neseriózne ponuky. Neseriózna ponuka často sľubuje nereálne zárobky, má nevyhľadateľné kontaktné údaje alebo mená osôb pôsobiacich vo firme. Ak ide o neznámu firmu, pri ktorej má uchádzač podozrenie, že nebude korektná, odporúčame vyhľadať ju v obchodnom a živnostenskom registri a pozrieť si uvádzanú oblasť pôsobenia, či je ňou skutočne oblasť, v ktorej inzeruje ponuku,“ povedala Glevická.

Ako ďalej potvrdila, aj oni sa stretli s prípadmi, že v inzeráte firmy uviedli bežné telefónne číslo, kde sa volajúcemu ozve odkazová služba a tá odkazuje na audiotex. V prípade kontaktu s takouto neserióznou firmou uchádzačom radia, aby sa ozvali na adresu support@profesia.sk a čo najkonkrétnejšie popísali svoju skúsenosť. Podnet bude vyhodnotený a Profesia.sk následne kontaktuje firmu so žiadosťou o reakciu. V prípade potvrdenia problému je firma je upozornená na svoje konanie a ak nepríde k náprave, alebo je porušenie vážneho charakteru (napríklad spomínaný podvod s audiotexovým číslom), je jej okamžite zamietnutý prístup.

Pozor na zmeškané hovory z neznámych čísiel

Ak si v mobile nájdete zmeškaný hovor z čísla, ktoré na základe predvoľby evidentne nepochádza zo Slovenska, zvýšte opatrnosť a zvážte, či naň zavoláte späť. Môže ísť totiž o pokus o podvod s cieľom zarobiť na vás a dovoláte sa na zahraničné alebo audiotexové číslo. O problematike sme bližšie informovali v samostatnom článku, na ktorý odkazuje TIP nižšie.

Náš tip
Pozor na prezváňanie z neznámych a zahraničných čísiel, spätné zavolanie na ne môže vyjsť naozaj draho

Inzeráty s výhodnou ponukou finančnej pôžičky môžu byť v skutočnosti veľmi nevýhodné

Obzvlášť opovrhnutiahodnými prípadmi sú inzeráty, ponúkajúce dohodnutie pôžičky pri zavolaní na audiotexové číslo. Ako upozorňuje Slovenská obchodná inšpekcia, takéto inzeráty sú zamerané predovšetkým na zadĺžených, sociálne zraniteľných a nezamestnaných spotrebiteľov, ktorým banky, prípadne nebankové spoločnosti pôžičku neposkytli pre ich nízku schopnosť splácať ju. Inzeráty sú schválne ladené tak, aby títo ľudia nadobudli dojem, že prostredníctvom audiotexového čísla môžu ľahko získať pôžičku, ktorá im bola na iných miestach odmietnutá. Pôžička ponúkaná cez audiotexové číslo však v mnohých prípadoch nie je poskytnutá, vysoká faktúra za telefonický hovor je však prakticky istotou.

Audiotexové televízne relácie – spôsob, ako čo najviac zarobiť na divákoch

Spomenuli sme si doteraz tri oblasti, v ktorých sa môžeme stretnúť s audiotexovými číslami – občianske inzeráty, inzeráty s ponukou sprostredkovania práce a inzeráty ponúkajúce ľahkú pôžičku. Zatiaľ čo v týchto prípadoch šlo v skutočnosti o obyčajný podvod s cieľom vytiahnuť od dôverčivých a nepozorných ľudí peniaze, s audiotexovými číslami sa môžeme stretnúť aj v televíznych reláciách. Mnohokrát ide o rôzne ezotericky ladené programy, v ktorých vystupujú veštkyne či liečitelia, ktorí majú divákom predpovedať budúcnosť, alebo im pomôcť s ich problémami. Netreba ani zdôrazňovať, že dôveryhodnosť a spoľahlivosť takýchto „odborníkov“ je minimálne sporná a prínos takejto „služby“ veľmi otázny.

Audiotex a

zdroj: Dajto

V druhom prípade, ktorý je rozšírenejší, ide o rôzne televízne hry a kvízy, v ktorých majú diváci zatelefonovať na audiotexové číslo a uviesť správnu odpoveď. Spravidla ide o rovnaký koncept, pri ktorom je na obrazovke zobrazená na prvý pohľad jednoduchá otázka, prípadne matematický príklad či obrazová hádanka a moderátorka nabáda divákov, aby zatelefonovali na číslo so zvýšenou tarifikáciou a uviedli správnu odpoveď. V mnohých prípadoch sa však jedná o veľmi kontroverzné zadania a úlohy, na ktoré nejestvuje jednoznačná správna odpoveď či riešenie.

S úrovňou takýchto súťaží nie je spokojná ani Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR). „Účel týchto programov – čo najviac zarobiť na divákoch – je zjavný. Preto sme sa rozhodli upozorniť na praktiky týchto programov a riziká zapájania sa do nich,“ uviedol jej predseda Miloš Mistrík. RVR doteraz prešetrovala celkovo už 33 podnetov, ktoré boli na takéto audiotexové súťaže podané. Slovenský regulátor začal v tejto súvislosti voči vysielateľom zatiaľ 14 správnych konaní, uložil jedno upozornenie na porušenie zákona a niekoľko pokút vo výške 32 000 eur. RVR pri nich konštatovala porušenie § 32 ods. 4 písm. a) zákona o vysielaní a retransmisii, ktorý hovorí, že vysielateľ je povinný zabezpečiť slušnosť a čestnosť reklamy a telenákupu. Rada vychádzala z rozhodnutia Súdneho dvora EÚ, z ktorého vyplýva, že tento typ televíznych súťaží možno posudzovať ako telenákup. V minulosti RVR preverovala niekoľko podnetov na takéto audiotexové súťaže, napríklad Sexy výhru a Akčnú výhru na televízii Dajto.

Okrem slovenskej RVR varuje pred audiotexovými súťažami aj česká Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), ktorá v tejto súvislosti zaevidovala dokonca 109 podnetov. Prostredníctvom svojho podpredsedu Milana Bouška preto divákov dôrazne upozorňuje, že by sa mali zapájaniu do takýchto programov vyhnúť. Ako doplnil, pravdepodobnosť výhry je vzhľadom na zavádzajúce zadania hier, nejednoznačné inštrukcie ich riešenia či chýbajúce zverejnenie výsledkov jednotlivých úloh naozaj nízka.

Hlavným problémom týchto „súťaží“ býva skutočne hlavne nejednoznačnosť otázok a úloh, ktoré môžu mať viacero riešení. Dobrým vzorom môže byť napríklad jednoduchý matematický príklad „1 + 2 + 3=“. Veľmi dôležité môže byť pritom samotné určenie úlohy, ktoré môže byť chytákom a doslova hrou so slovíčkami. Zrejme každému by najskôr napadlo čísla sčítať a výsledkom by bolo samozrejme číslo 6. V prípade, ak by však moderátorka žiadala čísla spočítať, výsledkom by mohlo byť 3, keďže sa v príklade nachádzajú tri číslice. A to hovoríme len o triviálnom matematickom príklade, v audiotexových súťažiach sa objavujú aj rovnice, ktoré sú tvrdým orieškom aj pre matematikárov, ktorí len krútia hlavami nad výsledkom, ktorý má byť podľa zadávateľa, teda prevádzkovateľa súťaže, tým „správnym“.

Jedným z takých je napríklad ten, ktorým sa zaoberala priamo aj RVR a informoval o ňom portál omediach.com. Môžete ho vidieť na nasledujúcom obrázku:

Obrázok 1

Moderátorka po objavení sa zadania doslova uviedla: „Spočítajte všetky čísla, ktoré vidíte na obrázku. Vidíte to sami, máte tam jednu rovnicu, ktorú treba spočítať. Takže počítajte mi všetky čísla, ktoré tam vidíte. Nepočítajte mi čísla, ktoré vidíte dole na obrazovke, nikde, ale hlavne na tom obrázku, tam, kde máte tie krásne ženy, ktoré sú zahalené tými číslami, záhadnými číslami, ktoré musíte spočítať. …

Prvou nezrovnalosťou môže byť už samotná úloha, ku ktorej moderátorka vyzýva, teda, či spočítať všetky čísla, alebo spočítať (teda zrejme vyriešiť) rovnicu. Nejasnosti však ešte len začínajú. Ak ide len o samotné spočítanie, prípadne sčítanie hodnoty všetkých čísiel, je otázne, či za číslo považovať aj znamienko „x“, ktoré je vlastne rímskou číslicou „10“. Ak by sme pripustili, že sa jedná o obrázok (moderátorka to uviedla) a môžeme ním aj otáčať, resp. čísla na ňom môžu byť naklonené, po otočení o 90 stupňov môžeme za rímske číslice považovať aj znamienka „“ a „=“, ktoré by boli „I“ a „II“, teda jednotkou a dvojkou. Zároveň by bola nejasná aj hodnota číslic „6“ a „9“, ktoré by po otočení o 180 stupňov získali inú hodnotu. No a aby toho nebolo dosť, otázny je aj význam čísla „23“, keďže jeho číslice nie sú v jednom rade a v istom ponímaní sa teda môže jednať o samostatné čísla „2“ a „3“ či „“.

Obrázok 2

Ak sa vám to zdá absurdné, môžeme vás ubezpečiť, že to ešte zďaleka nie je vrchol. Ak sa pozriete na nasledujúci obrázok z relácie Sexy výhra, odvysielanej na Dajto, môžete na ňom vidieť istý matematický príklad a akoby mimochodom aj fotku speváčky Avril Lavigne aj s jej menom a priezviskom. Moderátorka najprv vyzvala divákov aby spočítali všetky číslice, ktoré vidia na obrazovke (neskôr povedala na obrázku), potom od nich chcela vypočítanie príkladu. Do štúdia sa dovolalo asi 90 divákov, nikto z nich však neodpovedal správne. Dôvod je skutočne prozaický, ako uvádza portál medialne.etrend.sk, podľa vysvetlenia autorov príkladu sa do výsledku mali započítať aj znaky z mena Avril Lavigne, ktoré možno interpretovať ako rímske číslice, teda V, I, L. A to ešte stále nie je všetko, autori tohto hlavolamu ako rímsku číslicu C (teda 100) interpretujú aj prvú zátvorku (ak si dobre všimnete, prvý pár zátvoriek má trochu iný tvar ako druhý) a otáznik, ktorý spôsob zapísaným v úlohe predstavuje číslicu „2“. No a čerešnička na záver číslo „8“ zapísané v digitálnej podobe (teda zložené z niekoľkých „paličiek“), obsahuje podľa nich všetky čísla od 1 až po 9…

Ak by ste ešte stále nemali dosť, príklad však môže byť ešte zamotanejší, keďže moderátorka prvýkrát žiadala spočítať všetky číslice NA OBRAZOVKE a nie NA OBRÁZKU, teda po správnosti by sa do výsledku mali zarátať napríklad aj čísla v zobrazenom telefónnom čísle, suma možnej výhry, čísla na časomiere či iné číselné informácie. Na tento konkrétny prípad sa podrobne pozrela RVR, ktorej prekážalo hneď niekoľko nedostatkov. Moderátorka okrem zamieňania čísel a číslic divákov zmiatla aj tým, že od nich požadovala najprv spočítanie čísel a neskôr zase vyriešenie matematického príkladu. Podľa Rady to všetko malo jediný účel, urobiť zadanie nevyriešiteľným. Ako uvádza denník SME, Markíza za tento chyták dostala doteraz najvyššiu pokutu za audiotexové kvízy, musí zaplatiť 16-tisíc eur. Pokuta bola uložená za porušenie zákona o vysielaní a retransmisii pretože program obsahoval nejednoznačné, nepresné a nesprávne inštrukcie o spôsobe riešenia zadaných úloh. Pri dodržaní zadania príkladu, tak ako ho prezentovala moderátorka počas hry, nebolo možné podľa RVR dospieť k výsledku, ktorý označil vysielateľ za správny, a príklad bol fakticky neriešiteľný. Rozhodnutie Rady potvrdil aj Najvyšší súd SR a Markíza sa voči nemu už nemôže odvolať. RVR však sa však zatiaľ pri určení sankcie ani zďaleka nepriblížila zákonnému stropu, keďže pokuta sa v takomto prípade môže podľa zákona vyšplhať až na 165 969 eur.

Problémom je aj ustanovenie, ktoré majú niektoré spoločnosti, prevádzkujúce audiotexové hry, v štatúte hry. Podľa neho rozhoduje samotná produkcia o tom, koho priamo do súťaže prepojí a koho nie, prípadne je tento výber náhodný. Volajúci však za hovor zaplatí aj v tom prípade, ak sa na číslo dovolal a priamo do súťaže, resp. vysielania, nebol prepojený. Niekedy sa tak dovolá len do hlasového menu alebo záznamníka, kde môže byť umiestnená hláška o obsadenosti liniek, takže môže mať pocit, že sa vlastne nedovolal. V skutočnosti to tak nie je a je mu účtovaná plná suma za hovor podľa cenníka. Takýto prípad sa stal napríklad pani Ružene z Trnavy, o ktorej informoval denník Nový čas. Dotyčná zatelefonovala na audiotexové číslo, do štúdia však nebola vôbec prepojená a na faktúre mala uvedené, že v súťaži pretelefonovala až 100 eur. Mobilní operátori preto upozorňujú, že hovor sa začína účtovať ihneď po spojení a nie až po prepojení do súťaže. Zákazník potom môže mať dojem, že sa do vysielania nedovolal, skúša to znova a znova a jeho účet prudko narastá. Pochopiteľne, ak je zákazník skutočne presvedčený, že na audiotexové číslo vôbec nevolal, môže podať reklamáciu a operátor následne preverí všetky jeho uskutočnené volania za predmetný mesiac.

V súvislosti s medializovanými upozorneniami regulačných orgánov pred audiotexovými súťažami sme oslovili aj televízie Markíza, JOJ a Ring s otázkou, či po týchto varovaniach, mnohých podaných podnetoch a niekoľkých udelených pokutách neuvažujú o ich stiahnutí z vysielania. Markíza a JOJ nám neodpovedali vôbec, z TV Ring nám vyjadrenie síce prisľúbili, do uzávierky článku sme ho však od nich nedostali.

Slovenská obchodná inšpekcia pred audiotexom tiež varuje, účinne však zasiahnuť nemôže

Podvedení diváci sa so svojimi podnetmi okrem RVR veľmi často obracajú aj na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI), pričom žiadajú o radu a v niektorých prípadoch aj o vybavenie vrátenia poplatku za nehorázne vysoké telefónne účty. Ak aj ide o podnety na kontrolu, SOI je podľa vlastného vyjadrenia oprávnená preverovať ich len v prípadoch, kedy nie je v inzerátoch uvedená cena za hovor. Takéto prípady sú však podľa SOI ojedinelé.

Pri audiotextových súťažiach a súťažení všeobecne SOI nevykonáva štátny dohľad, pretože podľa vyjadrenia jej hovorkyne, Danuše Krkošovej, informácie o možnostiach zapojenia sa do hry a podmienkach prevádzkovania rôznych súťaží nemožno považovať za podmienky predaja alebo poskytovania služieb. Nemožno ich považovať ani za reklamné údaje v zmysle ustanovení zákona o ochrane spotrebiteľa, resp. zákona o reklame, nad ktorými SOI vykonáva dohľada je podľa nich kompetentná rozhodovať o porušeniach zákonných povinností.

Vzhľadom na to, že SOI nemá kompetencie zasahovať do súkromnoprávnej oblasti, ako aj z dôvodu, že nemá oprávnenie vymáhať pohľadávky občanov, uverejnila upozornenie, aby si spotrebitelia dobre premysleli, či budú volať na audiotexové čísla a aby si prečítali aj cenu za impulz. “Občan – spotrebiteľ je s predávajúcim subjektom v občiansko-právnom vzťahu podľa Občianskeho zákonníka, ktorý nekontroluje žiaden orgán. Ak príde k sporom a rozporom, tieto môže rozhodnúť jedine nezávislý súd, ide o občiansko-právne vzťahy,“ uviedla pre MojAndroid.sk hovorkyňa. Ako ďalej doplnila, hra nie je upravená žiadnym zákonom a pokiaľ sa do nej súťažiteľ zapojí, akceptuje podmienky organizátora, vrátane podmienok účasti (teda náhodný výber telefonátu a oznámenie účasti na hre prostredníctvom automatickej hlášky).

Ako rozpoznať audiotexové čísla

Ako je vidieť, prípadná reklamácia môže byť veľmi problematická a s neistým výsledkom, lepšie je teda audiotexovým číslam sa vyhnúť. Na to je však potrebné vedieť ich rozpoznať od iných čísiel, či ich bežných mobilných, informačných alebo ďalších. Každý operátor má pridelenú určitú množinu čísiel, resp predvolieb, ktoré podľa potreby poskytuje koncovým zákazníkom. Ten si samozrejme môže preniesť číslo k inému operátorovi, vždy však pôjde o číslo s bežnou tarifou, nie je možné z bežného mobilného čísla „spraviť“ audiotexové. Nasledovné predvoľby sú na Slovensku pridelené jednotlivým operátorom (vrátane virtuálnych) a sú teda „bezpečné“. Pri volaní za ne zaplatíte len sumu určenú vaším operátorom pre paušál alebo program, ktorý využívate:

  • Orange – 0905, 0906, 0907, 0908, 0915, 0916, 0917, 0918, 0919, 0945
  • Telekom – 0901, 0902, 0903, 0904, 0910, 0911, 0912, 0914
  • O2 – 0940, 0944, 0948, 0949

Okrem klasických mobilných čísiel ale nájdeme aj iné, s odlišnými predvoľbami, ktoré však nie sú audiotexové. Patria sem napríklad:

  • 0800 xxx xxx – bezplatné číslo, ktoré sa využíva napríklad ako infolinka, či linka zákazníckej podpory a informácií o službách či produktoch.
  • 0850 xxx xxx – jedná sa o tzv. zvýhodnené čísla, ktoré sú spoplatňované cenou miestneho volania z akéhokoľvek miesta v SR.
  • 116 xxx – ide o čísla tzv. sociálneho charakteru, napr. linky prvej pomoci. Sú bezplatné.
  • 12 xxx – rôzne informačné a operátorské služby. Sú spoplatňované podľa cenníkov jednotlivých operátorov.
  • 14 xxx – rôzne informačné a asistenčné služby. Sú spoplatňované podľa cenníkov jednotlivých operátorov.
  • 18 xxx – celoštátne skrátené čísla na služby všeobecne prospešného charakteru. Spoplatňované sú podľa cenníka jednotlivých operátorov.
  • 112, 150, 155, 158 – tiesňové volania

Poslednou skupinou. ktorú si spomenieme, sú už samotné audiotexové alebo hlasovacie služby, na ktoré si treba dávať obzvlášť veľký pozor. Cena volaní na ne sa líši v závislosti od prevádzkovateľa audiotexovej služby a cenníkov jednotlivých operátorov, zvyčajne sa však pohybuje v rozmedzí 50 centov až 3 eurá za minútu takéhoto hovoru. Ide o nasledovné predvoľby:

  • 0900 – audiotexové čísla
  • 097 – audiotexové čísla
  • 098 – audiotexové čísla
  • 0890 – nejde o úplne klasické audiotexové číslo, ale aj tak je spoplatňované vyššou tarifou. Používa sa hlavne v rôznych televíznych súťažiach na hlasovanie.

Ako predchádzať vysokým účtom za audiotex?

Základná odpoveď na túto otázku je skutočne jednoduchá – nevolať na ne. V prvom rade je dôležité nenechať sa zlákať rôznymi hrami a súťažami, ktoré za odpoveď na zdanlivo jednoduchú otázku núkajú lákavú výhru, pretože iba samotný účet za hovor môže byť v niektorých prípadoch vyšší než takáto výhra. Ďalej je dôležité byť opatrný a včas rozpoznať tieto nebezpečné čísla so zvýšenou tarifikáciou. Ako sme uviedli vyššie, audiotexové číslo je možné rozoznať podľa predvoľby, vyhnúť sa teda treba číslam, ktoré začínajú predvoľbou 0900, 097, 098 a tiež 0890. Veľmi dôležité je tiež byť opatrný pri odpovedaní na inzeráty, či už s pracovnou ponukou, občianskou inzerciou a hlavne ponukou pôžičiek, aby náhodou kontaktné číslo nebolo audiotexovým. V texte však každopádne musí byť uvedená cena za takýto hovor. Ak tam nie je, môžete sa oprávnene obrátiť so sťažnosťou na Slovenskú obchodnú inšpekciu.

Samostatnou kapitolou sú rôzne erotické linky, u ktorých je už z povahy tejto „služby“ jasné, že takýto telefonický špás nebude zadarmo. Pozor si však treba dávať aj pri iných typoch obrázkovej reklamy, ponúkajúcej obdobné služby či nákup rôzneho tovaru prostredníctvom telefónu. Upozornenie na spoplatnenie čísla môže byť uvedené maličkým textom niekde v rohu inzerátu a teda ľahko prehliadnuteľné.

Vyšším stupňom ochrany je zablokovanie volaní na audiotexové čísla, ktoré poskytujú všetci traja operátori. Podľa hovorkyne O2 Martiny Jamrichovej, blokovania audiotexových čísiel poskytujú pre všetkých zákazníkov bezplatne. Telekom si za zablokovanie audiotexových hovorov účtuje jednorazový poplatok vo výške 7,57 eura v prípade mesačných programov, alebo 7,69 eura u predplatenej karty Easy. Blokovanie je možné aktivovať osobne v predajni, telefonicky na zákazníckej linke, písomnou žiadosťou na adresu operátora či e-mailom cez kontaktný formulár.

Telekom-O2-Orange-logo-701

Ako uviedla hovorkyňa Orangeu Alexandra Piskunová, u tohto operátora je blokovanie audiotexových volaní poskytované zákazníkom zdarma, v prípade predplatených kariet môže zákazník realizovať hovory len do výšky svojho kreditu. Zákazníkom tieto hovory odporúčajú zablokovať ihneď pri podpise zmluvy, samozrejme, je to možné aj kedykoľvek neskôr. Ako doplnila, zákazníci sa na Orange zvyknú obracať so sťažnosťami, týkajúcimi sa audiotexových volaní, každá takáto sťažnosť je posudzovaná individuálne. „Pri reklamácii sa preveruje hlavne identifikačné číslo SIM karty, počet hovorových jednotiek a správnosť účtovania na dané číslo. Operátor však nemá ako preveriť, kto a za akých okolností hovory zrealizoval. Za škody spôsobené užívateľom, a teda rozhodnutie volať na neznáme číslo, ktoré môže byť audiotexové, zodpovedá samotný užívateľ,“ povedala hovorkyňa.

Aj mobilné vírusy môžu zvýšiť účet za telefón

Pre úplnosť ešte treba dodať ešte jednu oblasť, ktorá sa týka audiotexových volaní a tou sú mobilné vírusy. Našťastie, tento problém sa zatiaľ nestal pálčivým a pri dostatočnej opatrnosti je len malá pravdepodobnosť, že by sa do mobilného zariadenia vírus skutočne dostal. Tieto mobilné vírusy sa väčšinou šíria vo forme inštalačného APK súboru, ktorý si používateľ z rôznych dôvodov sám nainštaluje do zariadenia. Spoliehajú sa teda na sociálne inžinierstvo, ktorým svoju obeť navedú k tomu, aby klikla na takýto škodlivý link.. Nedávno sa jeden podobný vírus šíril prostredníctvom SMS správy. Prvý typ SMS správy spravidla s ruským textom obsahoval linku na neznámu webstránku so škodlivým kódom. Druhý typ správy fungoval ako flash SMS, teda SMS správa, ktorá sa prijímateľovi automaticky zobrazí na displeji. Po jej otvorení, resp. kliknutí na webovú stránku uvedenú v SMS správe, sa prijímateľovi do telefónu nainštaloval škodlivý kód.

Tieto dva konkrétne vírusy sa síce zameriavali na používateľov zostatok na bankovom účte, ale existujú aj iné typy, ktoré sa snažia rozposielať sms správy na audiotexové čísla. V roku 2013 ním bol napríklad sms trójsky kôň s názvom Boxer, ktorý po infiltrácii z mobilu skryte odosielal a prijímal správy zo spoplatnených čísiel. Ohrozenie mobilnými vírusmi sa však zatiaľ týka len možného odosielania sms správ, nie volaní. Ako nás totiž informovala Zuzana Hošalová zo spoločnosti ESET, podľa dostupných informácií zatiaľ neexistuje škodlivý kód, ktorý by dokázal sám vytáčať čísla. „Čo sa však týka telefónnych čísiel, malware vie na infikovanom mobilnom telefóne alebo tablete prednastaviť vytočenie. Stlačiť zelené tlačidlo však musí samotný používateľ, k čomu vie byť istým spôsobom donútený sociálnym inžinierstvom alebo agresívnou reklamou,“ doplnila.

Ako sme spomenuli, najlepšou obranou voči takýmto hrozbám je opatrnosť a inštalovanie softvéru len z oficiálneho obchodu Google Play. Používatelia, ktorí chcú mať vyššiu istotu, môžu použiť niektoré z mobilných antivírusových riešení, napríklad ESET Mobile Security & Antivirus alebo Lookout Antivírus & Zabezpečenie.

Verzia: Rôzne
Aktuálna cena: Zdarma
Verzia: Rôzne
Aktuálna cena: Zdarma

Verzia: 10.21.1-71c0cca
Aktuálna cena: Zdarma
Verzia: 10.21.1-71c0cca
Aktuálna cena: Zdarma

Dozvieme sa na začiatku hovoru cenu za audiotexové volanie? Po dlhom období sa blýska na lepšie časy

Mnohým problémom v súvislosti s audiotexovými volaniami by sa dalo predísť, keby zákazník bol pred začiatkom hovoru upozornený na skutočnosť, že volá na číslo so zvýšenou tarifikáciou a bolo mu povedané, koľko ho takýto hovor, alebo jeho minúta, bude stáť. Keby takéto opatrenie fungovalo, neudial by sa príbeh z úvodu tohto článku a mnohí ďalší ľudia by ušetrili desiatky či aj stovky eur na faktúrach za audiotexové hovory.

Skupina poslancov zo strany OľaNo pritom ešte koncom roka 2012 v parlamente navrhovala, aby v novele zákona č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách bolo nariadenie, na základe ktorého by sa telefonujúci pri volaní na audiotexovú linku ešte pred začiatkom spoplatňovania hovoru dozvedel, že hovor je spoplatnený vyššou tarifou s presným uvedením ceny. „Po zmene budú operátori jednoznačne zaviazaní k tomu, aby pred spojením hovoru v telefóne zaznela hláška o tom, že ide o platenú službu a informácia o cene hovoru za minútu,“ uviedol vtedy poslanec Jozef Viskupič. Poslanci svoj návrh odôvodňovali nutnosťou poskytnutia jasných a presných informácií o povahe a podmienkach poskytovanej služby, pričom osobitný zreteľ mal byť kladený na ľudí, ktorí sú týmto spôsobom zraniteľnejší napríklad z dôvodu veku, dôverčivosti či duševnej poruchy. Vtedy bol ich návrh parlamentom zamietnutý v treťom čítaní, opakovaný návrh, podaný v auguste 2013, nebol parlamentom posunutý ani do druhého čítania.

Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb logo 701

Zdá sa však, že nakoniec predsa len dôjde k pozitívnej zmene. Tesne pred dokončením článku totiž Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb zverejnil návrh nového všeobecného povolenia na poskytovanie elektronických komunikačných sietí alebo služieb. Ten obsahuje niekoľko nových povinností pre telekomunikačných operátorov, ktorých cieľom je ochrana užívateľov týchto služieb. Jednou z novonavrhovaných povinností je aj povinnosť poskytovateľov verejnej telefónnej služby zabezpečiť pri službách s osobitnými cenovými podmienkami, aby pred spojením volania bolo uvedené bezplatné slovné hlasové oznámenie v slovenskom jazyku o tom, že účastník volá na službu so zvýšenou tarifou. Po skončení hlasového oznámenia bude mať volajúci minimálne tri sekundy na ukončenie hovoru bez toho, aby nastalo spoplatnenie hovoru.

Návrh tohto nového všeobecného povolenia je momentálne v 30-dňovej lehote pripomienkovania zo strany verejnosti a operátorov, takže jeho finálna podoba sa ešte môže zmeniť. Každopádne, je to ďalší vítaný a potrebný krok k zmierneniu nebezpečia, ktoré na bežných používateľov číha v oblasti audiotexových volaní.

Záver

Čo dodať na záver? Audiotexové čísla sú skutočne zradnou oblasťou, kde pri ľahostajnosti či nepozornosti môžeme prísť o desiatky, v horšom prípade aj stovky eur vo forme vysokých účtov za telefónne hovory. Ako sme už uviedli, treba byť preto maximálne opatrný pri volaní na inzeráty ponúkajúce zamestnanie, pôžičku, rôzny tovar alebo iné služby.

Zároveň rozhodne neodporúčame telefonovať do rôznych audiotexových televíznych súťaží, pretože možnosť výhry vzhľadom k nákladom a potenciálnemu nebezpečenstvu je skutočne nízka. Ak chce niekto pokúšať šťastenu, má možnosť zapojiť sa do množstva súťaží, kúpiť si lós, či skúšať šťastie pri tipovaní zápasov. Samozrejme, aj tu treba dbať na striedmosť a nevložiť do hry prehnane vysoké obnosy, určite sa však jedná o oveľa bezpečnejší spôsob hrania, ako riskovať vysokú faktúru volaním na pochybnú „službu“. Pripomíname že aj my v redakcii MojAndroid.sk našim čitateľom pravidelne prinášame možnosť vyhrať zaujímavé ceny v rôznych súťažiach, ktoré organizujeme a zapojenie do nich nestojí vôbec nič.

Navyše, pred audiotexovými súťažami a hrami varujú mnohé inštitúcie, ako napríklad Rada pre vysielanie a retransmisiu, Slovenská obchodná inšpekcia či Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Ten prostredníctvom svojho hovorcu Romana Vavra ľudí vyzýva, aby dôkladne zvážili, či sa zapoja do rôznych telefonických súťaží, SMS hier a hlasovaní. Pred tým, ako sa zapoja, je potrebné aby poznali podmienky súťaže, hry, hlasovania a vedeli koľko za to zaplatia. Vyhnú sa tak nechceným problémom a prekvapeniam, napr. vo forme vysokého telefónneho účtu.

Ak vás táto téma zaujala, do vašej pozornosti ešte odporúčame náš rozhovor s Romanom Vavrom, hovorcom Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Opýtali sme sa ho okrem iného na úlohu úradu pri prideľovaní a kontrole audiotexových čísiel a tiež udeľovanie prípadných pokút a iných sankcií subjektom, ktoré ich prevádzkujú.

>> Stiahnite si PDF-Android Magazín Máj/Jún 2014  <<

Internetový časopis Android Magazín je už k dispozícii aj prostredníctvom aplikácie Android Magazín (lite). Je určená pre smartfóny a nájdete ju v obchode Google Play po kliknutí na widget nižšie.

Ak chcete Android Magazín čítať na tablete, môžete použiť aplikáciu Android Magazín

Použité zdroje: rvr.sk, soi.sk, sme.sk, omediach.com, cas.sk, medialne.etrend.sk, obycajniludia.sk, bazos.sk, profesia.sk, Telekom, O2, Orange, ESET, Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb

6.7.2014

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+